Brikama markt

20 december 2012 - Brikama, Gambia

20 dec. 2010: Brikama markt(en)

Na het ontbijt eerst nog maar even de benen strekken en een flink stuk lopen, nu de andere kant op bij de zee. We lopen richting Kotu en weer is er bijna niemand op de been op deze tijd. Een enkele Gambiaan (ik hoorde een dame uit strandwandeling in de ochtendNederland hier zeggen: Gambiees!!!) is zich aan het wassen in de oceaan en de hustlers wimpelen we af met: we hebben al een gids en ook een privé taxichauffeur. Het helpt enigszins. Een paar uur later even bijkomen en dan besluiten we de markt te bezoeken in Brikama.

De taxi bellen dus, een prijs afspreken (300 D) en op weg naar de vroegere 2e stad van Gambia: Brikama en vooral bewoond door mensen van de Mandinka stam (uitleg komt nog). In de 19e eeuw een paar keer aangevallen door stammen, geleid door marabouts, uit Senegal. In de stad is een opleidingsinstituut voor o.a. onderwijzers en verplegend personeel, opgericht in samenwerking met de stad Halifax, Canadaalles voor de keuken

De stad (95.000 inw.) is nu het centrum van de houtsnijkunst en er is een complex met vele ateliertjes, annex winkeltjes. Maar eerst lopen we in het centrum over de gewone markt: overdekt is de vismarkt (dat ruik je van verre) en verder heel veel groente – fruit – pepertjes – paprika’s – pinda’s – winkels van Sinkel etc. Ook heel veel plekjes met kleren die recht uit de zak van Max lijken te komen. Het is warm en we kopen bij een koelbox 2 flesjes cola: 12 Dalasi per stuk maar liefst (nog geen 30 cent)

Dan door naar de handnijverheidsmarkt en daar wachten ze met smart op klanten. Iedereen springt overeind en iedereen wil je in zijn winkeltje hebben (kijken niet kopen hoor je tot hier). Het lijkt wel of ze vandaag nog geen klant hebben gezien.

Hier en daar zitten mannen hout te bewerken en instrumentjes te maken. We lopen wat rond en proberen de meesten van ons af te schudden. We ontkomen niet overal aan en de buit: 2 Mantinka poppetjes (mannetje en vrouwtje) – kalebas (is het wisselgeld) – 2 armbandjes en een asbak.

en op zijn tijd een praatje met een toubab (blanke)We willen nog naar meer markten dus we gaan niet al ons kruit ineens verschieten. Op ons gemak maken we nog een praatje onder de boom met een aardig mannetje  dat mini djembé -- tjes aan het maken is en dan houden we het voor gezien.

Afkoelen in het zwembad – douchen – biertje aan de bar – eten bij de Libanees en relaxen bij de t.v. en de laptop (uitzending gemist – journaal kijken)

Het is weer genoeg voor vandaag. Op tijd naar bed en lekker vroeg weer op!

1. Ed van daal:
    22 december 2012
    Hallo Tonny en Dirk. Ik zit hier bij Sietie aan de koffie en heb voor haar je blog weer actief gemaakt. We lezen hier al 4 verslagen (vanaf 18 dec.). Keileuk. Had nog eerder té veel werk om te reageren, maar ga dat zeker nog wel méér doen deze kerstvakantie. Heel veel plezier daar in het verre Afrika, fijne dagen (zal wel geen witte kerst worden......) en tot in 2013!
    Ed en Sietie.