Banjul: Arch 22

5 januari 2013 - Banjul, Gambia

Banjul 3 jan. 2013: Arch 22

We zijn terug uit Senegal, hebben een middagje rust gehad, dus is het tijd om maar weer eens iets te ondernemen. We hebben nog maar 5 dagen te gaan voor we terugvliegen en ik wil de hoofdstad nog bezoeken: Banjul. De stad heeft nog geen 50.000 inw. maar het is overdag een drukte van belang met alle ambtenaren die in de hoofdstad werken en alle kooplieden die elke dag naar de markt komen.

Dus bellen we onze vast taxichauffeur Musa, die blij is ons weer te zien, en we laten ons rijden. Hij zal voor een klein bedrag zelfs de hele dag bij ons blijven en we hebben er een uitstekende gids aan.

Banjul is eigenlijk een eiland in de Oyster Creek en pas sinds de jaren ’80 bereikbaar via een (nieuwe) brug die de oude van 100 jaar eerder moest vook met oude gravenervangen. Voor die tijd moest iedereen met een veerboot. We zien aan de rivierkant een Islamitische (alle graven naar het oosten gericht) en een Christelijke (allemaal met een kruis) begraafplaats liggen  - we komen langs de gevangenis, Mile 2 prison, (daar willen we niet terechtkomen) – langs een oude fabriek voor de pindaverwerking en onze eerste stop is Arch 22

De triomfboog uit 1996  is de eigenlijke toegang tot de stad maar niemand behalve de president zelf mag onder de boog doorrijden. Arch 22 staat voor de datum van Arch 22: monument staatsgreep 22 juli 1994de staatsgreep van de huidige president Jammeh: 22 juli 1994. Hij was toen een 29 jarige luitenant die met 5 medeofficieren, zonder bloedvergieten overigens, de macht overnam.

Het bouwwerk is het hoogste van Banjul (je mag toch nooit hoger bouwen dan de moskee?) en heeft maar 10 miljoen dalasi gekost (10 miljoen keer 2,2 eurocent – reken maar uit)

De ontwerper was een Senegalees die ook het gebouw van de luchthaven heeft ontworpen. Het zijn 8 poten in totaal en in 1 gaan we naar binnen na het kopen van een kaartje (de chauffeur mag gratis mee). We kiezen voor de lift om omhoog te gaan en zullen met de trap straks afdalen. Er is boven een open terras aan weerszijden voor een mooi uitzicht over de stad. Het is helder weer vandaag en we kunnen ver wegkijken. Voor de Arch, op de rotonde is een beeld van Jammeh met kind in de armen

juju: geluks- of beschermingsamuletBinnen is een kleine dependance van het Nationaal Museum met wat etnografische items, hier vooral allerlei info over de juju (gris gris). Dit wordt gemaakt door een marabout (islamitisch leidsman – toekomstvoorspeller – medicijnman - mysticus) en het is een geluks- of beschermingsamulet. Het is vaak een leren buideltje met kruiden - papiertjes met Koranspreuken – stukjes been, schors, nagels etc. Het wordt vaak gedragen op de bovenarm – de hals of om het middel.

Als we dit gezien hebben besluiten we ook meteen het Nationaal museum te gaan bezoeken. Dus, in de taxi en een stukje rijden langs de parlementsgebouwen en het Royal Victoria hospitaal. Overal langs de weg, in het hele land, staan borden langs de weg met foto’s van de president!!