Baltische staten compleet, Kras. 11 dagen in mei 2019 (6)

12 mei 2019 - Riga, Letland

Dag 7: Riga

Riga is de Jugendstil stad en die gebouwen dateren allemaal van begin 1900. Een van de belangrijkste architecten van deze stijl is Eisenstein. In de Sovjettijd was dit de 3e belangrijke stad na Moskou en St. Petersburg en het was een belangrijke haven met veel industrie (o.a. auto’s). De stad is gesticht door de bisschop van Bremen in 1201.  Vanaf eind 13e eeuw is Riga een belangrijke Hanzestad. Er wonen nu ongeveer 650.000 inwoners en meer dan 40% is nog Rus (die bijna niet integreert en geen Lets praat)

Russische orthodoxe kathedraalJugendstil museumTrap in jugendstil museumEisenstein, jugendstil

Bij het Raddisson latvia hotel (bij het vrijheidsbeeld) halen we de stadsgids Juris op en hij neemt ons mee naar de hoogtepunten van de stad. Dat is om te beginnen de Jugendstilwijk: Albertstraat – Elisabethstraat en de Antoniastraat. Alle welgestelde burgers lieten begin 1900 hier hun nieuwe huizen bouwen. Die gaan we dan ook uitgebreid bekijken en we krijgen heel veel en heel duidelijke uitleg. Daarna stappen we weer in de bus en rijden via de Elisabethstraat richting Vrijheidsbeeld – de kruittoren uit begin 14e eeuw en toen deel van de stadsmuren – we zien de zeppelinhangars waar nu de voedselmarkten zijn en een hal helemaal nieuw is ingericht met foodbars. Tijdens de vrije middag zullen een aantal van de groep er een kijkje gaan nemen.

KruittorenPetruskerkGildehuis zwarte hoofden gildeJuris Berze, de stadsgids

Bij het stadhuisplein stappen we uit de bus en gaan we te voet verder: we zien hier de prachtige middeleeuwse gildehuizen: Blackheads house, oftewel het huis van de zwarte hoofden . de ongetrouwd kooplieden waren lid van dit gilde met als patroon de donkere Mauritius. Vlakbij staat de St. peterskerk in de oudste wijk van de stad. De toren is 135 m hoog en voor 10 € kun je met een lift omhoog. Inde 14e eeuw kwam hier het 1e uurwerk van de stad. Vlakbij staat de Johanneskerk: de allereerste kerk in de stad (13e eeuw) en voor het klooster van de Dominicanen.

Het is dan de hoogste tijd om even op een pleintje met een aantal terrassen te pauzeren en koffie te drinken. Daarna gaan we namelijk nog even langs een paar andere gildehuizen (nu gebruikt voor concerten) en we eindigen op het plein voor de dom en het beursgebouw. De kathedraal is de grootste van de 3 landen en de bouw is al begonnen net na de stichting van de stad, begin 13e eeuw. Vooral het orgel in de kerk is zeer beroemd (meer dan 6000 pijpen) Het domplein was tot begin 20e eeuw een begraafplaats maar nu staat het plein vol terrassen. Aan de overkant het oude beursgebouw maar dat is nu in gebruik als museum

Juris beantwoordt nog een aantal vragen en dan is het tijd om afscheid te nemen. We hebben een vrije middag: wandelen – centrale markt in de zeppelinhallen – kerken bezoeken – terrasjes – lunchen – flaneren etc. etc.

Morgen gaan we naar Sigulda voor het natuurreservaat Turaida en dan steken we weer de grens over. In Estland gaan we eerst een kijkje neen in Tartu, de studentenstad

1. Corrie:
    12 mei 2019
    Wat een prachtige trap in het museum.
  2. Tonny:
    15 mei 2019
    jugendstilmuseum. de stad Riga is wel wat voor jullie voor een lang weekend Corrie Henneman