Baltische staten compleet, Kras. 11 dagen in mei 2019 (5)

11 mei 2019 - Riga, Letland

Dag 6: Klaipeda – Siauliai (Kruisberg) – Rundale – Riga

We gaan vandaag naar het 2e Baltische land: Letland. Maar voor we daar aankomen hebben we nog een belangrijk bedevaartsoord voor de Litouwer te bezoeken. Ten noorden van Silauliai ligt de Kruisheuvel. Eeuwenlang hebben de Litouwers daar hun doden geëerd met kruisen en dan vooral diegenen die hun leven lieten door oorlog – deportatie – geweld etc. Tegenwoordig is het een plek om alle dode geliefden te eren maar in de Sovjet tijd was het de Russen een doorn in het oog.

100 duizenden kruisen voor overleden dierbarenVaak verwoest door de Sovjets en even zo waak weer opnieuw begonnenSamen op een mooi plekje

Katholicisme was opium voor het volk – godsdienst was verboden en meerdere malen hebben de Sovjets de kruisheuvel vernietigd maar even zo vaak werd de heuvel weer opnieuw bedekt met kruisen. Op een gegeven moment hebben ze de plek dan maar met rust gelaten. Wij hebben afgelopen jaar 2 dierbare vrienden verloren en een zwager en ik vind het dé plek om hen hier te eren. Ik koop dan ook 3 kruisjes – schrijf de namen er op en het jaar van hun dood en ga ze een mooi plekje geven aan de rand van het gebied tussen de bloemetjes. Ik maak er een paar foto’s van en die stuur ik ook op naar de betreffende families. Het regent helaas als we er zijn.

Rond 12 uur vervolgen we de rit en na een aantal kilometers bereiken we de grens met Letland. Bijna ongemerkt ga je tegenwoordig de grens over en je ziet nog wel aan de linkerkant van de weg waar vroeger de controles plaats vonden.

Grens Litouwen met LetlandBarok slot RundaleIn elke ruimte een tegelkachel Een van de grote zalen2 weken geleden nog bijna niets, nu de 🌷 in bloei

Ons volgende bezoek is aan slot Rundale. Gebouwd voor de hertog van Kurzeme, vertrouweling van de tsarina en ontworpen door de architecten die ook verantwoordelijk waren voor een aantal Russische paleizen zoals het winterpaleis en delen van de Hermitage. Het was in de Sovjettijd een school en zeer verwaarloosd. Alleen de buitenkant werd op een gegeven moment in ere hersteld en pas in de late jaren ’70 begon men aan de renovatie. Het paleis is pas sinds 2014 geopend voor het publiek en er ligt een prachtige tuin bij met duizenden soorten rozen – vele bomen waaronder fruitbomen.

We nemen de tijd om alles te bezoeken – de tuin te bekijken – te lunchen (soep krijg je hier in een terrine met een bord erbij  - opscheppen maar) en op het einde van het bezoek begint het weer te regen.

Regen hebben we ook als we naar Riga rijden. Zelfs een paar stevige buien maar het is droog als we aankomen in het hotel. Kamers inchecken – koffers wegbrengen – even de tijd nemen en rond 6 uur gaan we met de tram naar de stad. Lijn 1 komt tot bijna het operagebouw. We moeten echter een kaartje uit de automaat trekken in de tram en dat is natuurlijk voor 32 mensen niet mogelijk. Nog niet iedereen heeft dus een kaartje als we weer moeten uitstappen. Dus gaan we eerst naar een Narvesenwinkel om een kaart te kopen met ritten voor vanavond en morgenavond zodat we geen zwartrijders zijn

Riga, gildehuizen en petruskerkGildehuis RigaMuziek en dans in Riga

Ik loop met de liefhebbers via de opera naar de Kalku iela naar de Gildehuizen op het stadhuisplein. Daar is een leuke markt en er zijn eetstalletjes en een podium waar wordt gedanst en muziek wordt gemaakt. Iedereen zoekt zijn/haar weg om te wandelen – te kijken – te eten en men komt op eigen gelegenheid weer terug naar het hotel de route is simpel: als de tram het viaduct over het spoor oprijdt is de volgende halte waar we moeten zijn: vlak voor het hotel. Het is natuurlijk iedereen gelukt!!

Morgen zijn we de hele dag in Riga: in de ochtend stadsbezoek met gids Juris en in de middag vrije tijd