Baltische staten: 11 dagen Litouwen – Letland – Estland Dag 4

12 juli 2017 - Klaipeda, Litouwen

Dag 4: Kaunas – 9e fort – Klaipeda

de gerestaureerde burcht van KaunasHet heeft gisteravond en vannacht veel geregend maar vandaag is het weer droog. We rijden met de bus naar het oude centrum om de binnenstad te bezoeken. De 13e -eeuwse burcht (nu deels gerestaureerd) ligt bij de samenvloeiing van de rivieren Nemunas en Neris. Een deel is nog over want de rest is verwoest in oorlogen nog weggespoeld door de Neris.  Hier heeft in 1993 de toenmalige paus een mis opgedragen.

Ernaast staat de St. Joriskerk. Deels verwoest en ontwijd, na de onafhankelijkheid Jezus moet nog op zijn plaats worden gehangenweer teruggeven aan de kerk en wordt nu gerestaureerd en er zijn weer diensten. Maar er moet nog veel gebeuren

Het stadhuis (de witte zwaan, vanwege de witte toren) staat op het raadhuisplein waar vroeger markt werd gehouden maar ook de terechtstellingen plaatsvonden. Ook op het plein de barokke Jezuïetenkerk en een 17e -eeuwse apotheek

Petunashuis, handelshuis (Petunas = god van de donder)Om de hoek, richting de Nemunas rivier het Perkunashuis (genoemd naar de Litouwse dondergod). Het stamt nog uit de Hanze tijd. Mogelijk stond hier vroeger een tempel gewijd aan de dondergod. Het huisvest nu de kunstacademie.

Op de hoek en bij de rivier staat de Vytautaskerk, de oudste van de stad en gebouwd voor de buitenlandse christenen. De Litouwers moesten zo overgehaald worden om ook christen te worden

Als laatste bezoeken we de Petrus en Pauluskathedraal. De kerk is het grootste zij-altaargotische bouwwerk van Litouwen en de bouw is begonnen in 1408. Baksteen en binnen mooie barokaltaren en schilderijen

De Vilniaus gatve i de 1 km. Lange straat in het oude centrum voor koffie – een broodje – winkeltje – flaneren.

Na de lunch en al richting Klaipeda stoppen we een tijdje bij het Negende fort: een voormalige vesting uit de 19e eeuw en gebouwd door de Russen om hun rijk in het westen te beschermen. (er waren 9 van zulke vestingen)

prachtig monument boven op het massagrafTussen beide wereldoorlogen huis van bewaring van Litouwen maar in W.O.II werden hier ongeveer 80.000 mensen vermoord. Zo’n 30.000 Joden uit Kaunas en ook gedeporteerden uit andere landen (waaronder Joodse kinderen ui Frankrijke en Joden uit München) en sovjet krijgsgevangenen

Na W.O.II was dit weer een gevangenis en vertrekpunt voor de deportaties naar Siberië. Er staat nu een prachtig monument boven op het massagraf ter herdenking aan alle doden. Zeer indrukwekkend

Het is nog zo’n 200 km naar Klaipeda dus onderweg stoppen we nog even voor een kopje koffie en een sanitaire stop.

Het hotel in Klaipeda ligt midden in de stad, aan de overkant van de rivier in het Klaipeda, waterkantnieuwe deel. Een mooi hotel, hoog (ik zit op de 10e etage maar anderen b.v. op de 16e ) en er is een dakterras op de 21e etage met een 360 graden uitzicht.

Ik loop met de mensen over de brug naar de oude stad – halen even info voor iedereen bij de VVV voor morgen (Koerse schoorwal) en gaan dan genieten van een maaltijd op een terrasje want het is ondertussen heerlijk weer geworden.

zonsondergang op het Haf tussen Klaipeda en Koerse SchoorwalIn het hotel ga ik nog even genieten van het uitzicht op het dakterras. De zon gaat onder en er varen 2 veerboten weeg (Stockholm – Kiel). Het is nog heerlijk toeven daar ondanks dat er regen is voorspeld maar die komt vannacht pas en in alle hevigheid.

Morgen naar de Koerse schoorwal

1. Tempelmann-Boudewijns:
    18 juli 2017
    Geniet van jouw reisverhalen Merci.