Baltische staten: 11 dagen Litouwen – Letland – Estland Dag 3

11 juli 2017 - Kaunas, Litouwen

Dag 3: Trakai – Rumsiskes - Kaunas

Trakai, kasteel op het waterWe gaan richting het westen. Om 9 uur is de bagage geladen en iedereen is op tijd in de bus. Het is maar een half uurtje naar onze eerste halteplaats. We gaan namelijk een bezoek brengen aan Trakai, de vroegere hoofdstad van Litouwen, genoemd “de stad op het water”.

Midden op een groot meer en verbonden door een brug staat de burcht met ronde wachttorens uit de 14e eeuw. Verwoest in de 17e eeuw toen ze in oorlog waren met Rusland maar eind 19e eeuw zijn ze begonnen met de wederopbouw. Pas in de jaren “50 was het helemaal klaar, tot groot ongenoegen van Chroesjtjov (Litouwers keken te veel naar het verleden en niet naar het heden volgens hem).

In de burcht (we zijn de eersten die binnengaan dus nog even rustig) o.a. de binnenplaats met woontorentroonzaal – de woontoren – Historische museum – archeologische vondsten (veel munten) - porselein - beelden etc. etc.

Koning Vytautas had in de 14e eeuw de Krim veroverd en nam  bijna 400 Karaïtische families mee naar Trakai = een Joodse gemeenschap die de Talmoed niet erkend maar wel het Oude testament. Zij werden de bewakers van de burcht en nog steeds is er een gemeenschap van Karaïeten die zorgen voor de lekkernij van de stad =  Kibinai, een soort worstenbroodje

een paardenkoets in de vorm van een sleeNa de lunch gaan we richting Kaunas maar we bezoeken eerst nog het grootste openluchtmuseum van Europa: Rumsiskes. Een parkachtig museum op 175 hectare. Historische huizen – boerderijen en hele dorpjes uit Litouwen zijn hierheen gebracht.

Op een nagemaakt dorpsplein o.a. winkeltjes – een boerderij met mooie koetsen – deze dame maakt van alles van rieteen barretje – oude huisjes – huizen waarin oude ambachten worden getoond. Verder molens – boerderijen – huisjes om paddenstoelen te drogen en waar bosarbeiders tijdelijk wonen – een kerkje etc. etc.

Precies op tijd rijden we hier weg want in de verte was het al een tijdje aan het rommelen en net voor vertrek gaat het regenen. Het was al voorspeld voor de hele dag dus we hebben geluk gehad.

Op weg naar het hotel in Kaunas gaat het echt regenen en het zal vandaag niet echt meer droog worden. Dus geen wandeling meer naar de flaneerlaan in de stad maar vlakbij het hotel naar een groot winkelcentrum om te eten. En daar kun je niet alleen eten (in vele soorten restaurants) maar ook bowlen – schaatsen – winkelen en er is een immens grote supermarkt.

Samen met een collega die toevallig met haar reis (Polen – Baltische Staten) in hetzelfde hotel logeert eten we in een Litouws restaurantje.

Morgen bezoeken we Kaunas en rijden we naar Klaipeda voor de volgende 2 overnachtingen