Baltische staten: 11 dagen Litouwen – Letland – Estland. Dag 2

10 juli 2017 - Vilnius, Litouwen

Dag 2: bezoek aan Vilnius en vrije middag

Om 9 u komt de stadsgids Regina naar het hotel. We gaan uitgebreid de hoogtepunten van de stad bekijken en daarna is iedereen vrij om de middag naar eigen inzicht door te brengen.

barokke Petrus-en-PauluskerkIedereen is stipt op tijd in de bus en we rijden eerst naar het verste punt in de stad. Langs de heuvel met de resten van de bovenburcht en aan de andere kant de rivier stoppen wij, net als vele andere groepen bij de St. Petrus-en-Pauluskerk. Barok maar dat zie je niet zo goed van de buitenkant. Maar eenmaal binnen val je mond open van verbazing: meer dan 2000 stucbeelden uit de Christelijke overlevering en de Oost-Europese geschiedenis bedekken de  muren en de gewelven. De kerk is uit eind 17e eeuw

een schip ter decoratie

maar daarvoor stond hier al een heiligdom voor de godin Milda. In de oorlog met Moskou was hier een houten kerk afgebrand en de bevrijder van de stad, meneer Pacas, liet hier de enorme kerk bouwen. Nooit verwoest omdat de kerk altijd buiten het centrum lag.

Hierna met de bus naar de rand van het centrum en we stappen uit bij de St. Annakerk, voornamelijk van de buitenkant belangrijk. Laat-gotische en gebouwd in baksteen. Napoleon was helemaal verrukt van deze kerk. Hij wilde de kerk op zijn gotische St. Annakerkhandpalm zetten en mee naar Parijs nemen. (meegenomen hier en daar heeft hij natuurlijk wel maar niet deze kerk. Het klooster wat er aan vast zit was in de Sovjettijd een kazerne. De soldaten moesten te voet naar de Russisch-orthodoxe kerk een stukje verderop en voor hen is een straat aangelegd waardoor de klokkentoren nu los naast de kerk staat. Die moest wijken voor de straatweg.

Van hieruit lopen we naar de kunstenaarswijk Uzupis. Voorheen een buitenwijk voor ambachtslieden maar het raakte in verval. Veel studenten zijn na de onafhankelijkheid hierheen verhuist en ze hebben zich tot een  “onafhankelijke republiek” uitgeroepen in 1997 met een eigen grondwet en de dag van de republiek wordt gevierd op 1 april.

Voor de laatste keer een klein stukje met de bus en dan gaat de rest te voet. We ze zou voor wonderen kunnen zorgengaan door de enige overgebleven stadspoort (van het morgenrood) en als we daar net door zijn moeten we omdraaien. Boven de poort is namelijk een Mariakapel. De gouden Mariabeeltenis zou voor wonderen kunnen zorgen (mits je er in gelooft!!) De paus heeft hier in 1993 een mis opgedragen.

We zijn dan in de straat die naar het centrum leidt en zien achtereenvolgens: de Russisch-orthodoxe H. Geestkerk met binnen o.a. 3 mummies van 3 martelaren en mooie fresco’s en iconen – de Casimir kerk met op de toren een kroon. Casimir is de schutspatroon van Litouwen. Even later staan we op het Stadhuisplein. Het oorspronkelijke stadhuis uit de 14e eeuw is verbrand en nu staat er een nieuw exemplaar uit de 18e eeuw.

ingang van het kleine gettoIn een zijstraat begint het kleine getto van de stad. Hier werden in 1941 dagelijks duizenden Joden weggevoerd en gedood. In totaal meer dan 40.000. voor de oorlog werd Vilnius beschouwd als het Jeruzalem van Oost-Europa.

Via de universiteitsgebouwen komen we uiteindelijk bij het plein voor de kathedraal. Nog even een kort bezoek aan de speciale kapel in de kathedraal van de H. Casimir.

Dan is het over twaalven en snakt iedereen naar een kopje koffie.

De rest van de middag is ter vrije besteding en mijn plan was om de  heuvel te beklimmen met de resten van de bovenburcht: de Gediminastoren maar mijn knie weigert dus dat laat ik liggen tot de volgende keer.

tien geboden en deuren van de Grote synagoge

Ik lunch in de stad en loop door het grote getto richting het nationaal Joods museum, onderverdeeld in 2 gebouwen. In een voormalig gymnasium is het Joods museum voor tolerantie gevestigd met kunst – wisselende tentoonstellingen maar ook met bewaard gebleven voorwerpen, waaronder delen van de grote synagoge.

In een groen huisje richting het hotel is het Holocaust museum. Vooral veel foto’s en documenten en persoonlijke eigendommen en op de bovenverdieping is een schuilplaats nagemaakt. Een Poolse journalist heeft Holocaust museumde executies meegemaakt in een bos dichtbij en ook de aantekeningen daarover zijn te zien. De meeste Joden zijn namelijk niet naar kampen gebracht maar in het bos in de buurt om het leven gebracht.

Hierna naar het hotel voor een momentje rust en voorbereidingen treffen voor morgen.

Morgen naar Trakai – het openluchtmuseum Rumsiskes – eindbestemming de stad Kaunas