Ardennen 2015 7

15 juli 2014 - Herbeumont, België

15 juli: Herbeumont – tombe du chevalier – spoorbrug

Herbeumont heft nog geen 1500 inwoners (in de winter) en de oppervlakte van de gemeente bestaat voor 2/3 uit bos. Wel een aantal campings die goed zijn oor 100.000 overnachtingen samen met andere vakantieverblijven D heeft via internet een blog gevonden (thuis al) waarin een man een aantal wandelingen beschrijft in het gebied waar wij vertoeven en dat heel uitgebreid (http://www.superfamilie.nl)

Herbeumont spoorbrugWij besluiten de wandeling te maken  naar het graf van de ridder (een bosrug met op de achtergrond de burcht van Herbeumont) Boven op een uitkijkpunt heb je dan een schitterend zicht op de burcht – de watermolen aan de rivier en de oude spoorbrug die sinds de jaren ’60 niet meer in gebruik is en nu gereed is gemaakt voor voetgangers en fietsers (bij ons in Waalwijk heet zo’n soortgelijke oude spoorbrug – nu fietspad: het halve zolenlijntje)

De wandeling maakt 3 cirkels en we hebben gelezen dat je er met een smal steil En dat met hoogtevrees!pad omhooglopend kunt komen (maar dat ligt langs een schuine helling) of met een grotere cirkel. De steile helling wilde ik eigenlijk niet doen met mijn hoogtevrees maar als we de routebordjes vinden blijken we toch ineens op dat pad te zitten min of meer bedoeld.  Brrrrr

In het begin lukt het aardig, het is heel steil en het wordt steeds smaller met rechts een diepe afgrond met bomen steil omlaag. Ik kan niet meer terug dus moet door. Niet naar rechts kijken maar vooruit, soms moet ik een tak vasthouden om niet te glibberen en soms is de tak te dun en breekt af. Wat ben ik bij als ik boven sta maar het uitzicht op de stad is geweldig en zeer de moeite waard.

de watermolen aan de semoisDan een stukje gewoon bospad tot we weer gaan stijgen naar het volgende uitzichtpunt: het graf van de ridder. We staan hoog boven een lus van de rivier de Semois met heel in de verte nog zicht op de burcht.

De rest van de wandeling is stijgend en dalend en zo komen we terug bij het beginpunt van de  Route. Hier zoeken we de weg die leidt naar de verlaten spoorbaan, nu fiets-/wandelpad.

Het ligt een beetje verscholen maar dan zien we ineens de blauwe route en aan het begin staat een bord onder de bomen, bijna niet te zien: hoogte 1,95 m!? voor ons hier lag ooit de railsis een smalle laan met overhangende bomen maar als we bij de brug aankomen snappen we het bord: er is beveiliging aangebracht op de brug (je kunt er niet afspringen en die is deze hoogte. Mooi zicht op de rivier – de campings – de brug voor het gewone verkeer etc. Even doorlopend kunnen we in het dorpje omlaag lopen en de auto nemen. We hebben de burcht vanuit de verte gezien en nu willen we er even naar toe. De auto kan tot vlakbij komen. De burcht is uit de 12e eeuw maar verwoest door de legers van Lodewijk XIV in de 17e eeuw. We zien alleen de contouren en we hebben een mooi uitzicht op de uitkijkpunten waar we die ochtend hebben staan kijken. We hebben zo onderhand wel een drankje verdiend op een Nog een keer de burchtterrasje in Herbeumont – daarna boodschappen doen (op de camping doe je dat elke dag hoewel we een koelkastje hebben) en naar het terras in Florenville voor de snelle wifi. Ik kan het niet laten ook over deze eigen vakantie een blog te schrijven.

Blijkt mijn oudste broer hier over 4 weken ook naar toe te gaan, in het zelfde plaatsje als waar wij zitten (Chiny) maar dan in een hotel. De wereld is klein!

Morgen wandelen in de bossen in de buurt tussen de rivieren Semois en Vierre

1. Bert & Annemarie:
    19 juli 2014
    Verrassend om zo de Ardennen te leren kennen. Die smalle steile paadjes waren voor ons aanleiding om nooit meer zonder stokken (Nordic walking-) op pad te gaan. Veel plezier nog.