Ardennen 2014 9

17 juli 2014 - Virton, België

17 juli 2014: Virton – Ethe – Latour

pasta koken voor de koude salade vanavondWe houden ons vanochtend een beetje rustig. Het wordt erg warm en we gaan eerst wat pasta koken en spekjes uitbakken en paprika’s etc schoonmaken om vanavond een heerlijke koude pastasalade te maken. Ook een rustdag is gepland voor een grote wandeling. Zondag waren we in het museum van Virton en in Latour (vlakbij) is een museum met een expositie over de strijd op de grens in 1914 gedurende 3 dagen in augustus (22 – 24) en de gruweldaden van de bezetter in de dagen daarna.

Maar eerst terug naar de VVV in Virton om info te halen over de Grote Oorlog en de talrijke militaire kerkhoven, oorlogsmonumenten etc. kopje koffie op het terras en het is dan nog een beetje te vroeg om een paar kilometer verderop het museum in Latour te bezoeken. Dat gaat pas om half 3 open.

Onderweg komen we op een zijweggetje een leuk meertje tegen (verboden te De kruisen worden vernieuwd voor de herdenking op 22 augustuszwemmen) maar pootje baden kan wel. In Ethe (vlakbij) proberen we weer eens het militaire kerkhof te zoeken (men stuurt ons zelfs de verkeerde kant op.) een terrasje is in het hele stadje niet te vinden -  het enige café heeft een rustdag! – maar het oorlogsmonument vinden we wel.

Dan naar Latour: 1 persoon is tientallen jaren bezig geweest info te verzamelen en materiaal te zoeken om een expositie te maken in het oude stadhuis van Latour. Een deel van het museum is gewijd aan de adellijke familie Baillet – latour (ook eigenaar van Stella Artois meen ik) en een van de laatste baronnen was zelfs de opvolger van Pierre de Coubertin bij het Internationaal Olympisch comité ten tijde van de Spelen in o.a. Antwerpen en Berlijn.

De zaal met Franse herinneringenOp 22 aug. 1914 vond er een bloedige strijd plaats in het grensgebied: Duitsers waren al via Luxemburg het neutrale België binnengedrongen en de Fransen rukten op naar hun grens (vanuit het raam in Latour kun je Frankrijk zien liggen. Vele duizenden soldaten vonden de dood tijdens het eerste treffen op 22 augustus en de inwoners van de dorpen moesten later van de Duitsers meehelpen om de doden en gewonden van het slagveld weg te dragen. Toen dat eenmaal gebeurd was werden ze nota bene in koelen bloede gefusilleerd.

We zijn een beetje te vroeg maar de vrijwilliger van het museum is vroeg en doet oude gemeentehuis Latour: nu museum Baillet-Latourmeteen voor ons open. Hij is blij bezoekers te hebben en neemt ons mee door alle zalen en vertelt vol verve in het Frans alles over de gebeurtenissen. Het meest kan ik volgen (mijn middelbare school Frans en mijn studie Spaans helpen daarbij) maar e.e.a. staat ook in het Nederlands bij de foto’s en materialen

Anderhalf uur later staan we buiten en de man heeft ook nog even uitgetekend waar we wat kunnen drinken ( Hotel latour in de ruïnes van het oude kasteel) en waar het kerkhof van Ethe dan wel is.

met heerlijk terrasDus na een drankje in de heerlijke tuin van het hotel vinden we daarna het kerkhof maar we kunnen er niet op. Vanwege alle herdenkingen worden de kruizen vervangen.

Dan rijden we maar binnendoor terug naar onze tent, het eten is dus al bijna klaar dus we hebben een rustig avondje, totdat we via de schaarse wifi ineens horen over de vliegtuigramp met de vele Nederlandse slachtoffers en gelukkig hebben we een deel van de avond radio 1 via internet. Niet te geloven wat er is gebeurd en vreselijk voor de nabestaanden

Morgen weer heel warm (32 graden) dus  zoeken we een wandeling door het bos