Ardennen 2014 8

16 juli 2014 - Chiny, België

16 juli 2014: Semois rivier – Bossen Chiny – rivier Vierre met barrage – Chiny

We blijven vandaag in de buurt: we hebben geen zin om ver te rijden en de voorspelling van vandaag voor het weer is: warm! Tijd om een heel stuk door de bossen te lopen zonder al te veel open plekken. Dus zoals iedere dag: brood – drinken – fruit mee en op weg. Wij zitten op slechts 1 km van het stadje Chiny: het vormt een stad met 6 oude gemeentes met samen iets meer dan 5.000 inwoners. Allemaal mini-dorpjes. Al in de 10e eeuw lag hier een graafschap dat 4 eeuwen zou duren voordat het ingelijfd werd bij Luxemburg. (nu prov. Luxemburg van België)

Het bijbehorende kasteel stond aan de rivier de Semois, bij een lus van de rivier, waar nu een hotel staat. Bij het kasteel hoorde nog een kapel (11e eeuw) – een molen – een brug. Gedurende een oorlog in de 17e eeuw is alles afgebroken.

Pont St. Nicolas, ChinyNu is er een stenen brug over de rivier: Pont Saint-Nicolas uit 1740 die in 1940 is verwoest door Franse troepen en pas weer hersteld in de jaren ‘50

Bij deze brug parkeren we de auto en we gaan route 33 volgen die later samenkomt met route 32. De wandeling begint meteen met een steile klim, eerst een stukje over de weg en dan steil omhoog het bos in. Pffff, de eerste loodjes….. Onderweg  zijn nog steeds natte gedeeltes met veel modder en zelfs plassen om over te steken (mooi om een foto te maken). Er zijn geen bankjes En het geeft een mooi effectte bekennen onderweg en na een lange wandeling ontdekken we links tussen de bomen een water: La Vierre, maar we lopen nog veel te hoog. We volgen de oop van de rivier terwijl we langzaam afdalen. We vinden een bankje maar helaas, kapot. Verder maar en eindelijk na veel zwoegen is er het felbegeerde bankje voor een paar minuten rust.

Als we eenmaal aankomen bij de dam is er een muurtje om de boterhammen op te eten.

Daarna nog even een steile klim naar de doorgaande weg, die oversteken en dan volgt de afdaling weer naar de rivier de Semois. Ondertussen branden onze voeten in de schoenen met dikke speciale wandelsokken en wat zijn we blij als we na 12,2 km onze auto bij de brug zien staan.

soms is het niet duidelijk waar de wandeling verder gaatTerug naar de tent – koud drinken – douchen – naar Florenville voor brood en een gebraden kippetje voor vanavond (+ groentes voor de pastasalade die we morgenochtend al vast gaan klaarmaken voor we vertrekken.

We houden een ochtend rust en dan gaan we in de richting van het gebied van de Grote Oorlog ’14 – ’18 voor museum en wandelen