Ardennen 2014 3

11 juli 2014 - Bouillon, België

11 juli 2014: Bouillon

Bouillon: brug over de SemoisDe weergoden zijn ons gunstig gezind: het wordt een prachtige dag en mooi wandelweer. D heeft weer een wandeling voor ons in petto van zo’n 8 km (dat zullen er ongeveer 10 worden uiteindelijk) met de mogelijkheid om er nog een lus aan vast te plakken van 6 km (dat hebben we uiteindelijk niet gedaan) in de bossen hoog boven Bouillon.

Dit stadje spreekt iedereen tot de verbeelding die in de geschiedenislessen heeft geleerd over de Kruistochten. Een kasteel hoog boven d rivier de Semois (die als een lus om de stad stroomt) is van de karolingische familie geweest (Godfried met de baard = opa en Godfried met de bult = oom van Godfried van Bouillon)

Godfried was de laatste  Hertog van Neder-Lotharingen en hij leidde in 1096 de dit uitzicht heb ik dus gemist maar gelukkig heb ik een fotoallereerste kruistocht aan het hoofd van een leger (Walwn – Vlamingen – Germanen – Picardie bewoners) Na een veldtocht die zo’n 3 jaar duurde  en na een belegering van 40 dagen kwam hij triomfantelijk Jerusalem binnen op 14 juli 1099 en werd hij uitgeroepen tot Beschermer van het heilig graf. Een jaar later sterft hij en er wordt beweerd dat hij is vergiftigd. Het kasteel en de heerlijkheid die erbij hoort komt toe aan de prins-bisschop van Luik en met de Franse revolutie komt het bij Frankrijk tot 1815. België hoort dan tot 1839 bij Holland en daarna is het weer Belgisch

De stad ligt schitterend in de lus van de rivier de Semois. Wij parkeren bij de brug – trekken de wandelschoenen aan – gaan op zoek naar de VVV en met de gekochte wandelkaart gaan we op pad. Door het tunneltje – richting brug – stenen trap op en het bos in voor de uitgestippelde wandeling nummer 15.

steil en smal en natEen paar kilometer lang moeten we klimmen door het bos via haarspeldbochten om bomen heen, heel smal en heel steil en op sommige stukken moeilijk om een padje te vinden en bovendien, na het natte weer van de afgelopen dagen zijn er veel stukken met wat gladde rotsstenen onder onze voeten.

Maar: de beloning volgt als we boven zijn bij de  uitkijktoren op de Cote d’Auclin. Prachtig uitzicht over de stad (zie ik later op de foto’s – ik ga niet de zeer hoge toren op met de open treden met mijn hoogtevrees)

Daarna volgt een mooi pad door het bos tot aan het volgende uitkijkpunt met zicht een stevige afdaling!op de abdij  van Cordemois (Augustinnen) – dan weer een steile afdaling en de laatste kilometers lopen we over asfalt langs de abdij en de camping terug naar de stad. Uren hebben we gelopen en bij de auto zijn we blij even andere schoenen aan te kunnen doen. De volgende lus om te lopen en het bezoek aan het kasteel laten we zitten voor de eventueel volgende keer en aangezien de zon schijnt gaan we  een biertje drinken op een terras:

eenmaal beneden wacht de beloning!D een Leffe blonde en ik een Hoegaarden rosé. Hoe lekker kan een biertje zijn na 10 km klimmen en klauteren en lopen!  We halen een heerlijk uitziend brood bij de bakker (brood bakken kunnen ze hier) en via een supermarkt om eten te kopen voor vanavond rijden we terug naar ons veldje waar de tent staat.

Benen omhoog en heerlijk relaxen want  morgen willen we nog verder gaan lopen maar dan iets vlakker!