Ardennen 2014 10

20 juli 2014 - Waalwijk, Nederland

18 juli: La Cuisine – Semois

Het wordt vandaag eer zeer warm en we besluiten niet al t ever te gaan rijden om te wandelen maar opnieuw bossen in de omgeving te zoeken op onze wandelkaart. wandeling vanaf La cuisine naar Roche PincoKeuze genoeg. We zijn nog niet eens in La Cuisine geweest, een gehucht tussen ons veldje en Florenville. Ook daar loopt de rivier de Semois en er zijn diverse wandelingen uitgezet. We gaan delen doen van een paar wandelingen die elkaar hier en daar kruisen om zoveel mogelijk in het bos te lopen. Natuurlijk stijgend naar een vieuwpoint, (met een heus kunstwerk, alleen vanaf de rivier te zien)  dan weer een bospad en vervolgens door hoog (en nat) gras. Langs de rivier loopt ook een route en daar moeten we weer rare toeren uithalen met klimmen – dalen – smal pad – boomwortels – schuine stukken etc. Dat lopen we dus niet terug maar we nemen de weg door het dorp een stukje. Bij de rivier kunnen we eerst even afkoelen en vlakbij is een terras (waar zijn toch alle vakantiegangers – er zit niemand) voor een kopje koffie.

Even een omweggetje voor een ander uitkijkpunt langs de spoorlijn en dan met de Als beloning van vele kilometers lopen: ijsje van de beroemde patissier Edouard!!auto via een binnendoorweggetje naar Florenville: we hebben onszelf een heerlijk ijsje beloofd van meester patissier Edouard (beroemd in België): coupe selon Edouard = 3 soorten chocolade ijs met kruiden (kaneel – nootmuskaat – gember) –heerlijk. Dan nog ven internetten op het terras en terug naar de tent. Het is te warm om nog iets te ondernemen.

’s Avonds een kampvuurtje voor de tent en relaxen

19 juli: Neufchateau en omgeving

en dan moet je een hele steile straat terugDe laatste dag alweer en we gaan een stukje naar het noorden. In Neufchateau en omgeving is ook veel gevochten in aug. 1914 en er zijn diverse kerkhoven in de buurt. Eerst naar het centrum voor een kopje koffie en op zoek naar de VVV. Die is namelijk net verhuist naar een lager gelegen van de stad (eerst steil naar beneden en dan weer steil omhoog). Daar krijgen we een plattegrond van de omgeving en gaan we op zoek naar een paar kerkhoven / slagvelden. Het Franse kerkhof is er nog, incl. een informatiebord met daarop de verrichtingen van de troepen en met een mooi uitzicht. Het Duitse kerkhof is geruimd en er is alleen nog een monument over.

Op de terugweg stoppen we nog even bij de St. Nicolasbrug van Chiny. Hier kayakken in de Semois (wij hebben ons er niet aan gewaagd)moeten de kayakkers een klein stroomversnellingkje over als ze pas net begonnen zijn aan de tocht. Grote hilariteit (ik weet dat dat ik enkele jaren geleden in Luxemburg ook zo klungelde!!!

Dan terug naar de tent – niks meer doen behalve een biertje drinken en ’s avonds het laatste kampvuur.

we hebben het hele veld voor ons alleen20 juli: opruimen – tent blijft staan (D. komt het weekend terug) – rest van de spullen in de auto en 300 km naar huis. Het zit er weer op en wat hebben we gelopen en genoten!

Ik mag 24 juli voor 5 dagen naar Barcelona: Ontdek Barcelona van De Jong Intra Vakanties!!!

1. Ed van Daal:
    24 juli 2014
    Ha Tonny, Ik heb de laatste 10 dagen weer genoten van al je interessante informatie, ditmaal over de Ardennen. En nu op naar Barcelona om nog een paar daagjes te werken. Als je terug bent zien we elkaar zeker. Groeten, Ed.
  2. Mieke Visser:
    27 juli 2014
    Hoi Tonny, Ik lees altijd je mooie en energieke reisverhalen. Het voelt dan alsof ik met je mee reis door Spanje en nu bij onze Zuideburen. blijf lekker reizen en wie weet tot ziens., Groeten Mieke.