Andalusië en Gibraltar: 8 daagse reis van De Jong Intra Vakanties: dag 8

12 mei 2015 - Gibraltar, Gibraltar

Andalusië en Gibraltar

Dag 8: Algeciras – Gibraltar – Marbella – Torremolinos / vliegveld

De laatste dag alweer, het gaat heel snel als de dagen goed gevuld zijn. We hebben vanavond een late vlucht dus we kunnen de hele dag nog van alles doen. Daarom gaan we vandaag naar Gibraltar en daarna hebben we nog een kort bezoekje aan Marbella voor we naar de luchthaven rijden en de mensen naar het hotel brengen die nog een paar dagen strand hebben bijgeboekt

moskee Europapoint, GibraltarOm 10 komen de kleine busjes voorrijden aan de grens (Gibraltar is Engeland, dus niet Schengen, dus paspoortcontrole) en beginnen we na een korte stop voor toilet en registratie aan de rocktour. In een bijna 2 uur durende rit bezoeken we de hoogtepunten van de rots (ingenomen door de Engelsen in 1704 en bij de Vrede van Utrecht  (1713) aan Engeland toegewezen.

We rijden langs de  nieuwe appartementen op de plaats waar 10 jaar geleden nog de zee was – langs de vroegere marinebasis – de droogdokken – we zien een standbeeld van Nelson bij het kerkhof met de gesneuvelden van de Slag van Trafalgar – de Little Ben – etc. etc. en stoppen bij Europapoint: het meest zuidelijke puntje waar je met helder weer zicht hebt op Ceuta, de Spaanse enclave een omgevallen en afgezaagde stalagmietin Marokko. Hier ook een  moskee, geschonken door Koning Fahd van Saudi Arabië en de enige moskee in Europa die vanaf Afrika te zien is. Ook is men hier bezig met de bouw van een nieuwe universiteit in Gibraltar (onderwijs voor de echte Gibraltareños is gratis)

Dan rijden we de rots omhoog langs de nieuwe gevangenis – de dure appartementen met uitzicht op zee- het Joodse kerkhof en we stappen weer uit bij de druipsteengrot waar we de eerste kolonie apen zien. De 2e kolonie zien we bij de halte van de kabelbaan en dan rijden we weer langzaam naar beneden, langs de grote belegeringstunnels en het Moorse fort tot we weer in het centrum aankomen en natuurlijk apenin de smalle straatjes.

Op het grote plein stappen we uit en is er nog tijd om te eten en te winkelen. Je mag per persoon 1 slof sigaretten en 1 fles sterke drank meenemen! Al wandelend over de start- en landingsbaan van het vliegveld komen we weer bij de grens en vlakbij staat de bus met chauffeur weer op ons te wachten. Met de bus de grens over is geen optie want alle koffers zitten er in.

Via de snelweg naar Marbella, de stad van de jetset, en dan is het echt tijd om de mensen naar het hotel in Torremolinos te brengen die nog een paar dagen blijven in hotel Cervantes en de rest van de groep gaat naar het vliegveld.

Na de 3e reis heb ik 1 nacht vrij, zonder groep, want de volgende dag, woensdag, komt er weer een groep voor de 10 daagse reis Al Andalus, het Moorse erfgoed.

Waarover later waarschijnlijk meer!