Andalusië en Gibraltar: 8 daagse reis van De Jong Intra Vakanties: dag 7

11 mei 2015 - Algeciras, Spanje

Andalusië en Gibraltar

Dag 7: Grazalema – Ronda – Sierra de Ronda – Gaucín – Algeciras

De voorlaatste dag alweer. Een 8 daagse reis gaat heel snel voorbij zeker als de dagen goed gevuld zijn. Maar vandaag mogen we even uitslapen. Morgen gaat de vlucht pas in de avond terug naar Nederland dus we kunnen de laatste dag ook nog helemaal benutten. Dus gaan we pas (na een heerlijke rustige nacht in de bergen) om half 10 rijden en bij het inladen van de koffers zien we de gieren rond de bergen vliegen op zoek naar prooi.

Ronda aan de kloofHet is maar een klein stukje naar Ronda, via een kurkeikenbos (fotostop) en daar moeten we verplicht uitstappen bij het busstation. Ronda aan de kloof is een stad die zeer druk bezocht wordt door toeristen op rondreis en ook door vele dagjesmensen die vakantie vieren aan de Costa del Sol. Dus lopen er vele groepen richting de kloof van Ronda. Afspraak om samen terug te lopen naar de bus is altijd vanaf de oudste Plaza de Toros van Spanje. Daar is ook vlakbij de VVV waar ik voor iedereen plattegronden kan halen en dan lopen we gezamenlijk naar de kloof (160 m diep = El Tajo)

Vlak voor de kloof is een parador (staatshotel) waar velen gebruik maken van toilet – aan de ander kant van de kloof ligt de oude stad. Velen blijven ook deels in de nieuwe stad voor wat winkelen – terrasje – wandelen – eten.

Tijdens mijn 2e reis vertrekt net vanuit de stad een Hermandad met huifkarren en prachtig gezicht al die karrenook te voet naar El Rocío: een bedevaartsoord in de uitmonding van de rivier Guadalquivir. Een beeld van María, el Rocío = de dauw, gaat daar in de nacht van 1e op 2e Pinksterdag met heel veel gedrang  in processie de straat op met duizenden en duizenden belangstellenden.

Na de lunch rijden we door de Sierra de Ronda naar Algeciras. Een prachtige route vol met kleine dorpjes tegen de berghellingen. Bij Gaucín hebben we even een middagstop: bij helder weer zie je daar voor het op de route Gibraltar liggen en als de lucht nog helderder is zelfs Afrika!!

Sinaasappelplantages – avocado – kurkeiken (en een kurkverwerkingsfabriek) en vanaf Jimena de la Frontera  zien we heel veel ooievaars op de elektriciteitsmasten en soms zelfs meerdere op 1 mast. Bij san Roque gaan we rechts af en rijden we naar ons laatste hotel voor deze reis in Algeciras. We hebben nu steeds goed zicht op de rots van Gibraltar.

en hier mag ik slapenReina Cristinahotel in Ageciras, in koloniale stijl is het oudste hotel aan de Costa del Sol: uit 1901. Een prachtige tuin – mooi zwembad – mooie kamers – vele zitjes buiten op het terras en bij de tuin en heerlijk eten van een buffet Prachtige plaats om de reis af te sluiten hoewel er ook mensen zijn die nog een aantal dagen tot een week verlengen in hotel Cervantes  in Torremolinos.

Morgen via Gibraltar en Marbella naar torremolinos en de luchthaven in Malaga