Abéné en guesthouse Diabatalo

31 december 2012 - Ziguinchor, Senegal

Abene en  guesthouse Diabatalo

voor meer info: http://guesthousediabatalo.com/

Zagen we in Gambia vooral ezelkarren, de eerste kar in Senegal wordt voortgetrokken door 2 ossen aan een juk. Heb je Gambia overal rollen asfalt op de weg als hoge verkeersdrempels, in Senegal leggen ze gewoon dan links en dan rechts boomstammen op de weg zodat je moet slalommen. In Gambia waren de meeste woonerven omgeven door een schutting (de rijken) of oude golfplaten (de armen), in Senegal heeft iedereen boomstammetjes rechtop staan met wat ijzerdraad ertussen.

In Gambia is het de hele dag een geroep: bossman / bosslady (je wordt er gek van), in Senegal is het voornamelijk: bonjour, ca va? We moeten namelijk omschakelen naar het Frans maar zo dicht bij de grens en met het  muziekfestival in de stad spreken ook vele mensen Engels.

In Gambia betalen we met Dalasi (1 € = 44 D), In Senegal hebben we (net als in Mali) de CFA, gekoppeld aan de euro (1 € = 650 CFA). In Gambia overheersen palmbomen en de baobab en op de erven steevast een mangoboom, in Senegal is het groener (het regent er meer) en er zijn vele hoge kapokbomen.

Abene is een heel prettig oord aan de kust. Het is een hele langgerekte plaats met op weg naar het strandhier en daar zijweggetjes, allemaal onverhard maar goed te rijden met niet al te veel kuilen. Overal langs de hoofdstraat kleine winkeltjes, vaak niet meer dan 2 bij 3 meter, vele mini-restaurantjes maar ook vaak een tafeltje bij iemand voor de deur die wat eten verkoopt. Een golfplaten hutje is goed  genoeg om fruit te verkopen. Bijna iedereen heeft wel citrusbomen in de tuin dus er wordt veel gelopen met schalen citroen-mandarijn-sinaasappel op het hoofd.

Aan het eind van de weg is het strand (we hebben op Oudejaarsdag walvissen langs zien komen!!!!!) waar helemaal geen bebouwing is, alleen wat strandtentjes van palmblad / riet.

Vlak daarvoor links is ons onderkomen voor 3 nachten: als je dit bord ziet: ga naar binnen!. Het wordt gerund  door een Nedelandse (Mieke) en een Gambiaan (Bakary / Baks) Het is een oase van rust, in een grote tuin met heel veel groen. Er staan diverse gebouwen waarin een aantal kamers zijn voor elke portemonnee. Je kunt er besluiten om heel basic te slapen in een kamer zonder sanitair – er zijn ronde huisjes gebouwd met elk een paar kamers met eigen sanitair (een heel huisje als appartement kan zelfs ook) – in het hoofdgebouw zijn ook nog een 3 kamers waar je het sanitair moet delen.

Overal in de tuin vind je hangmatten om te relaxen – er staat een grote “stamtafel” waar door de gasten aan wordt gegeten / gekletst / gelezen etc. Er is elektriciteit (soms valt dat uit maar dat ligt niet aan de woning) en koud stromend water uit de douche en gewone toiletten

Je kunt kiezen voor ontbijt en avondeten voor een zacht prijsje (aan te raden want het eten is heerlijk) en heb je info nodig / warm water om evt. je haren te wassen alsde stamtafel je dat niet lukt met een koude douche: gastvrijheid staat bij Mieke hoog in het vaandel. Ze runnen samen het guesthouse sinds 2009 en er zijn nog steeds plannen om wat uit te breiden (tentplaatsen bv)

Mocht je ooit in de gelegenheid zijn om zuid-Senegal te bezoeken, aarzel dan niet om de overnachting hier te regelen. Er worden zelfs djembé lessen aangeboden voor de geïnteresseerden. Eenmaal door het hek en in de tuin wil je nergens anders meer slapen. Kijk evt. op hun website: www.guesthousediabatalo.com

West-Afrika, dus zonsondergnngAbene is buiten het muziekfestival een rustig plaatsje om even een paar dagen bij te komen en een aantal bezienswaardigheden liggen in de naaste omgeving

1. Hilde:
    5 januari 2013
    Super, die walvissen ! En wat dicht aan de kust. Een mooie manier om het jaar uit te luiden :)
  2. Mieke Visser:
    15 maart 2013
    Weer even terug in Nederland, had nog wat sneeuw tegoed..en zie je mooie verhaal over Gambia en ons dorp Abene in Senegal. Prachtige en luie foto's( zie hangmat) en wil meteen al weer terug. Het vervelende momenteel dat onze website is gehacked. Hier ben ik mee bezig en hoop snel dat de nieuwe site weer online gaat. Ga ook voor wordpress. Sucses met alles.