15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (4)

22 juli 2016 - Gdansk, Polen

Dag 4: Gdansk – Olsztyn – Swieta Lipka (22 juli)

We hebben in een voorstadje van Gdansk geslapen dus we zijn lekker vroeg in de stad. Gdansk of Danzig (en voor Holland in de Hanze-tijd zelfs Danswijk) is de stad die Hitler binnenviel in sept. ’39 en de stad werd bijna in zijn geheel verwoest in Gdansk: zicht op de Mariakerk vanaf GraanpahuiseilandW.O. II maar steen voor steen weer opgebouwd. Tevens is het de stad van Solidarnos en er kwam, o.a. door de inspanningen van Lech Walesa een eerste legale en onafhankelijke vakbond.

We rijden zover mogelijk naar het centrum tot waar de bussen mogen komen en stappen uit vlakbij het Graanpakhuiseiland. Daar zijn ze stevig aan het werk om de straat opnieuw te bestraten en vanaf die plek hebben we al uitzicht op de stad. Als je door de stad loopt kun je niet bedenken dat 90 % van de binnenstad en 60 % van de buitenwijken totaal verwoest waren: 6000 gebouwen waren van de aardbodem verdwenen. We lopen het graanpakhuiseiland over en gaan via  de Groene poort naar de binnenstad en verbazen ons over de prachtige gebouwen in de stad: de poorten waren onderdeel van de Koninklijke route.

Tussen de Groene poort aan de ene kant en de Gouden poort ( met voorpoort en de pakhuizen op GraanpakhuiseilandHooglandse poort) aan de andere kant van het centrum loopt de Lange straat en de Lange markt. Zo goed als alle huizen zijn gebouwd door Holland – Vlaanderen – Duitsland voor de kooplieden van de Hanze. Je waant dan ook in een soort Amsterdam – Gent etc. elk pand is anders maar elk pand doet je denken aan de grachtenpanden bij ons.

de gouden poortOp de Lange markt ook het raadhuis uit eind 14e eeuw (symbool voor de macht – vroeger moest je je hoed afnemen bij het passeren. Er voor staat de Neptunusfontein. Vroeger gooide men hier gouden munten in en Neptunus vermengde het met water: gouden water! Dat bestaat nu nog steeds: brandewijn met sinaasappelschil plus kruiden en bladschilfers goud.

We bezoeken ook de Mariakerk: de grootste kerk van Polen en een van de kopie van het drieluik van Hans Memlinggrootste van de wereld. Met een mooie Pieta – kopie van het Laatste Oordeel van Hans Memling en een mooie astrologische klok. Na de koffiepauze natuurlijk ook langs de Lange Kade om de oude Middeleeuwse kraan te bekijken. De grote houten kraan was vroeger voor het laden en lossen van de schepen. In zijn tijd de grootste van Europa.

Om 2 u vertrekken we uit de stad richting Olsztyn. Maar al snel na het verlaten van de stad komen we in een hele lange file terecht. Bijna alle wegen in Polen waren 2 baans en velen worden nu verbreed. Dat gebeurt niet steeds met een paar kilometer maar vele tientallen kilometers lang is de weg opgebroken, zijn er Olsztyn, de hoofdstraatwegversmallingen en het is bovendien vrijdagmiddag en de grote vakantie-uittocht lijkt te zijn aangebroken. We doen bijna 2,5 uur over nog geen 70 km en moeten aan het begin van de snelweg even een sanitaire stop houden. Als die snelweg ophoudt begint de ellende opnieuw. Kortom: we zouden rond 5 u in Olsztyn moeten aankomen en dat wordt nu even na 7 u. We gaan daar een hapje eten in de stad die zich opmaakt voor feestelijkheden.

En daarna is het nog 5 kwartier naar ons (veranderde) hotel. We zouden ergens slapen in het merengebied Mazurië maar gisteravond kreeg ik te horen via een mail dat het hotel problemen had met de elektriciteit. In allerijl moest er (in de vakantieperiode en in het weekend) een ander hotel worden gezocht. Uiteindelijk kwamen we terecht in Swieta Lipka, de stad die de volgende dag door ons bezocht zou worden. We waren moe – het was donker – uren in de files gereden en niet iedereen was even tevreden met het hotel waar we 2 nachten moeten slapen. Aan het personeel heeft het niet geleden want er werd ons een welkomstdrankje aangeboden en alles waar om gevraagd werd is aan voldaan. Het hotel is sober ingericht maar alles werkt. De volgende dag krijg ik bericht van het agentschip dat de hotels regelt dat er geen enkel alternatief in de regio te vinden is en dat we gecompenseerd worden met een diner op de 2e avond. We leggen er ons bij neer. De omgeving is trouwens mooi. Je loopt het hotel uit en je zit in het bos maar dat konden wij in het donker natuurlijk niet zien.

Morgen een rit door Mazurië met o.a een bezoek aan de Wolfsschanze, de bunker van Hitler