15 dagen Polen / Baltische staten met vertrek op 19 juli - Krasreis (3)

21 juli 2016 - Torun, Polen

Dag 3: Warschau - Torún -  Gdansk (21 juli)

We hebben vandaag nogal wat kilometers te rijden maar we zitten een beetje aan de rand van de stad naar de uitvalswegen dus in een paar minuten zitten we op de snelweg richting het westen (ri Poznan) Bij Lodz draaien we naar het noorden en houden we even stop voor een kopje koffie / thee en een sanitaire stop.

Torun, de scheve torenOns eerste doel vandaag is de Hanzestad Torún, tevens geboortestad van de sterrenkundige Copernicus (1473 - 1543) hij kam met de stelling dat de niet het middelpunt was van het universum en volgens de legende is vanwege deze ketterse ideeën de stadspoort scheef komen te staan (140 cm uit het lood) in werkelijkheid natuurlijk gewoon door verzakking. Hier gaan we lunchen (helaas wat te weinig tijd om alles goed te zien) de stad was eeuwenlang een Hanzestad met havenpakhuizen langs de kade bij de Wislarivier. Vanwege alle monumenten staat de stad op de werelderfgoedlijst van de Unesco sinds 1997. De stad is Pools sinds het verdrag van Versailles in 1918 en tevens de hoofdstad van Pommeren.

In het centrum o.a. een mooi bakstenen raadhuis uit de 14e eeuw (bij gebrek aan een van de vele pakhuizenrots – graniet etc. is veel in deze streek gebouwd met baksteen) – de kathedraal (er is juist een mis bezig voor de groepen die komen voor de Wereldjongerendagen – het geboortehuis van Copernicus – museum van de bekende koek uit de stad: kruidkoek met o.a kruiden en honing. Ondanks dat het alleen een lunchstop is vinden we het toch jammer dat we niet meer tijd hier kunnen doorbrengen.

Maar: de meeste wegen in Polen zijn maar 2- baans dus echt doorrijden kun je niet altijd. En we hebben nog een beroemd kasteel op ons programma staan voor vandaag waar we rond 4 uur aankomen (via een gedeeltelijke hobbelweg en een wegafzetting op de plaats waar een brug wordt vervangen) Malbork (voorheen in het Duits Mariënburg).

Malbork nu. in volle glorie gerestaureerdHet was de residentie van de Grootmeesters van de Duitse Orde (kruisridders) die op zoek waren naar een territorium voor hun christelijke staat. De naam Mariénburg omdat Maria de schutspatrones was van de ridders.

Het kasteel is gigantisch en gebouwd van rood baksteen – 21 hectare groot en daarmee het grootste middeleeuwse kasteel in Europa en natuurlijk ook op de lijst van de Unesco. We krijgen hier een rondleiding (gids moet van tevoren  besproken worden) door de 3 kastelen: benedenburcht -  middenburcht met het paleis van de grootmeester – de bovenburcht. Dat betekent dus veel lopen en veel trappen lopen.

De benedenburcht is vrij toegankelijk en daar staan allerlei tenten en kramen opgesteld. Een dag later zal er namelijk een ridderfeest zijn.

In het paleis van de grootmeester zien we o.a de woonvertrekken – de zomer- en de grote feestzaalwinterrefter – de ridderzaal met palmgewelf etc. er is zelfs een soort van vloerverwarming in een aantal zalen. In de slaapvertrekken is dat nooit nodig geweest vanwege de hele dikke muren die een constante tempratuur gaven.

In de bovenburcht zien we de keuken – de bakkerij – de brouwerij – de kapittelzaal – de kerk (was net een week daarvoor helemaal gerestaureerd) en de aparte toren waar de poepdozen waren en een urinoir: lees: groot open gat met een ijzeren open dekplaat. Urineren en alles de duivel met vleugels wijst de weg nar de latrineverdwijnt rechtstreeks in de gracht om het kasteel heen met stromend water. Je achterste afvegen gebeurde met groene koolbladeren. een duivel met vleugels in een gang wijst de weg naar de plek.

Indrukwekkend groot kasteel maar wij moeten nog een stukje verder. Onze eindbestemming vandaag is een voorstadje van Gdansk: hotel Chopin. We kunnen hier menu van de dag eten met een aantal mensen maar de rest kiest ervoor om even het stadje in te lopen en wat te eten bij een (naar velen) uitstekend restaurantje

Morgen naar Gdansk en dan naar Olstyn en Swieta Lipka (waarover in het volgende blog meer  - wat een files – wat een oponthoud)