15 Daagse Klassiek Spanje: dag 14 – 15

15 juni 2013 - Waalwijk, Nederland

14 juni: Bordeaux – Loire streek - Orleans.

We moeten vandaag een heel stuk over de snelweg naar het noorden. Eerst om Bordeaux heen en we zien natuurlijk grote wijngaarden van de Bordeaux wijnen en later van de Cognacstreek.

We steken de Dordogne rivier over en de Garonne. Later zien we Futuroscope bij Poitiers en bij de stad Tours gaan we binnendoor. Tours is de stad waar het mooiste Frans wordt gesproken en het is de stad van St. Maarten die hier bisschop was en predikte in zuid – Frankrijk. Hier stierf hij en zijn lichaam werd in november overgebracht van het zuiden naar Tours op een kar en overal langs de route begonnen de bloemetjes weer te bloeien: St. Maartens zomer!!!

Amboise aan de LoireDe Loire is niet bevaarbaar, overal zien we zandbanken. We stoppen langs de rivier op de plaats waar we een mooi uitzicht hebben op Amboise. Hier woonde Leonardo da Vinci labge tijd en men zegt dat hij stierf in de armen van koning Frans de eerste.

Dwars door de stad Blois, langs de rivier en we komen daarna langs kleine dorpjes op weg naar het hotel in de buurt van Orleans.

15 juni: Orleans – Parijs – Lille – Kortrijk – Antwerpen – Didam

De laatste dag van de reis en we moeten veel kilometers vandaag. Gelukkig gaat De Periferique in Parijshet zonder files door Parijs heen en voorbij het vliegveld Charles de Gaulle kunnen we koffie drinken, na eerst een afslag te hebben genomen waar ze het wegrestaurant aan het verbouwen waren.

We houden de lunchstop bij Kortrijk en dan gaat het langzaamaan richting Nederland. Ik ben na deze reis maar 1 dag thuis dus ik hoef niet helemaal mee naar het eindpunt van de reis, Didam, waar iedereen nog een warme maaltijd krijgt voor de mensen terug gebracht worden naar de opstapplaatsen. Ik stap uit in Oosterhout, de plek op de route die het dichtst bij Waalwijk is want de rit gaat daarna via Gorinchem en Nijmegen naar Didam.

Daar stappen ook 4 mensen uit die in Brabant wonen en door hun familie worden opgehaald.

Ik ben rond 4 uur thuis – 2 wassen draaien en op zolder drogen – zondagmorgen strijken en de koffer weer inpakken zodat ik de middag en avond nog kan relaxen.

Morgen met 39 mensen via Rotterdam naar Madrid voor de 2e Stijlvol Spanje voor mij dit jaar

1. Maria olislagers.:
    26 juni 2013
    het is en blijft een mooie reis, onvergetelijk.
    dankzij de goede organisatie, en de fijne samenwerking
    van de chauffeur Peter en reisleidster Tonny.

Groetjes Maria en Jo