15 Daagse Klassiek Spanje: dag 9

9 juni 2013 - Córdoba, Spanje

9 juni 2013: Sevilla – Córdoba

Omdat we eergisteren laat in de stad aankwamen en gisteren de bus niet ter beschikking hadden moeten we nog een belangrijk plein van Sevilla bezoeken: plaza de España en het park Maria Luisa (vroeger onderdeel van het San Telmo paleis) Op deze plaats was de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling van 1929. In het park staan een aantal gebouwen voor die tentoonstelling: een neo–mudejar (nieuw moors) gebouw waar nu het museum van tradities en folklore is – een museum folklore Sevillaneo-klassiek gebouw met nu het archeologische museum en het koninklijk paviloen. Verder veel terrasjes met tegeltjes en zeer hoge bomen waaronder eucalyptus en platanen (wij zeggen: soldatenpakkenbomen – stam lijkt op de camouflage pakken die militairen dragen)

Plaza de España is de Spaanse inbreng van die expo geweest en van alle provincies van Spanje is een tegeltableau gemaakt met o.a. een onderdeel van de detail Plaza de España in Sevillageschiedenis. 4 bruggen symboliseren de 4 vroegere koninkrijken en alles is de laatste jaren gerenoveerd en het ziet er weer keurig netjes uit. Het is prachtig geworden en er mogen gelukkig ook geen bussen meer komen. Voorheen stond het er altijd heel vol met bussen.

Aan het einde van he plein staan 2 café’s met terrassen en we houden hier dus ook nog de koffiepauze, lekker in het zonnetje.

Rond 11 uur vertrekken we voor de rit naar Córdoba, zo’n 150 km. Allereerst gaan we altijd naar de overkant van de rivier om een foto te maken van de moskee waar deen mooi straatje in de Joodse wijke kathedraal bovenuit steekt. Hier is de plek waar de bussen alleen maar mogen  stoppen om de toeristen uit te laten stappen voor een bezoek aan de stad. Aan de overkant van de rivier is nu voetgangersgebied. Maar ons hotel voor vandaag staat midden in het centrum dus we gaan zo dicht mogelijk naar de straat van het hotel en stappen uit met onze handbagage. Een bestelbusje van het hotel zal de koffers ophalen in het busstation waar de bus moet parkeren.

De groep gaat lunchen in de binnenstad – ik wacht op de koffers en help mee uitladen – ze gaan achter slot en grendel tot de mensen terugkomen van de lunch.

Daarna wandelen door de Joodse wijk – langs mooie patio’s,( de wedstrijd voor al heel lang zijn daar prijzen mee te verdienende mooiste patio is net afgelopen) smalle straatjes en leuke winkeltjes en niet te vergeten de fontein in het doodlopende steegje El Pañuelo: drink ervan en je zult terugkomen in de stad. Ooit op gewezen door een veiligheidsagente in Barcelona die uit Cordoba kwam en sindsdien kom ik hier met de groepen om een slokje te nemen.

christus aan het kruis: uitgekrast in een pilaar in de MoskeeTot slot gaan we naar de moskee, vroeger de grootste in West Europa en na de herovering door de Christenen kwam er een kathedraal middenin. Ik wijs op de voornaamste dingen (de wenspaal – de albasten pilaren – de vloer van de vroegere westgotische kerk van voor 711 – de pilaar waar Jesus aan het kruis is uitgekrast door een gevangene – de Mihrab (gebedsnis) in de qiblawand (gebedsrichting) etc.

De mensen blijven daarna nog een hele tijd in de moskee om alles detail voor detail te bekijken en daarna is het nog tijd om een terrasje te pikken voor het avondeten.

Morgen via Toledo naar Madrid!

1. Anne Marie:
    17 juni 2013
    Tonny, wat heerlijk om al die verslagen te lezen!!!
    Wil ook nog eens een van die reizen maken en het zou dan leuk zijn jou als reisleidster te hebben.
    (Vorig jaar Schotland was en blijft voor ons met jou als reisleidster ook een mooie belevenis!)