15 daagse Klassiek Spanje: dag 8

8 juni 2013 - Sevilla, Spanje

8 juni 2013: Sevilla

De chauffeur heeft een verplichte vrije dag vandaag en een busje van het hotel brengt ons naar het centrum. Vlakbij de rivier stappen we uit en zien de San Telmobrug + de oude vismarkt van Eiffel en we wandelen langs de stierenarena, met standbeeld van de moeder van de koning te paard. Daarnaast staat het operagebouw met een beeldje van Mozart. Hij wordt geëerd omdat er opera’s van de gouden torren uit de Moorse periodehem in Sevilla spelen. De gouden toren uit de Moorse tijd langs de waterkant en dan gaan we richting La Lonja. Hier is het hele archief van Las Indias ondergebracht. Tekeningen van indianen, hun woningen, gebruiksartikelen etc. etc. en ook alles over de handel en wandel in de voormalig koloniën.

Tegenover is het Alcázar, gebouwd door Moorse kunstenaars voor de Christelijke koning Pedro de Wrede en met een mooie tuin en aan de andere kant staat de grootste gotische kathedraal ter wereld met nog de vierkante toren, La Giralda, uit de Moorse tijd.

Alcazar en kathedraal is te bezoeken door de liefhebbers na de lunch want we gaangevlochten palmblad van Palmpasen eerst wandelen door de voormailge joodse wijk, nu Santa Cruz geheten. Mooie smalle straatjes – leuke winkeltjes en pleintjes met terrasjes. Koffietijd dus op het pleintje bij he hospitaal van de eerwaardige priesters. Daarna nog langs Hotel Murillo, Santa Cruz plein met gedenkplaat van de schider Murillo want ooit was hij hier in een kerk begraven. Don Juan staat nog te pronken op een pleintje en via leuke straatjes komen we uit op het plein voor de toren van de kathedraal: La Giralda.

de bekendste banketbakkerTijd voor lunch en vrije tijd om iets te bezoeken en daarna lopen we, via de winkelstraat Sierpes, naar het plein La Encarnación. Sinds een paar jaar staat hier de grootste houten constructie ter wereld, genoemd las setas = de paddestoelen. Op een plein waar een parkeergarage moest komen (ging niet door want men vond resten van een romeinse stad) onder een marktgebouw staat nu een prachtige constructie waar je maquette van de paddestoelenvia golvende banen overheen kunt lopen voor prachtige uitzichten over de stad.

Om 5 uur gaan we terug naar het hotel voor vrije tijd en zwemmen maar er barst een regenbui los en het koelt erg af. Het is erg druk in het hotel: Andalusische kampioenschappen domino – spelen en ze zijn fanatiek!!!

’s Avonds lekker eten van het buffet en ik heb op het terras van het hotel even bij kunnen praten met collega Maurits die in Seville woont en even langs kwam met vrouw en dochter.

Morgen naar Córdoba!