15 daagse Klassiek Spanje: dag 7

7 juni 2013 - Sevilla, Spanje

7 juni 2013:  Granada – Sevilla

Het voordeel van een hotel op de heuvel is dat je voor een bezoek aan het centrum al een mooie rit door de stad krijgt en al diverse monumenten vanuit de bus ziet. Er is maar 1 plaats voor toeristen om uit te stappen in Granada en dat is net voorbij de een draaimolen met zitjes van autobandenCorte Inglés aan de rivier de Darro. Kunnen wij over een mooie laan lopen richting centrum en onderweg komen we een kleine markt tegen waar allerlei artikelen te zien zijn die gemaakt zijn  van gerecycled materiaal: schaakstukken en een draaimolen waarvan de attracties zijn gemaakt van autobanden!

De wandeling gaat langs het postkantoor – gemeentehuis met portretten en beelden van de Katholieke Koningen en een mooie patio – de Moorse Corral del carbon (vroeger o.a. een herberg) -–plein Bib Rambla en de voormalige zijdebazaar – de Moorse universiteit met prachtige zaal waar later de gemeenteraad vergaderde en als laatste de Koninklijke Kapel waar Isabel en Ferdinand begraven liggen en ook hun dochter Johanna (de waanzinnige) en schoonzoon Filips de Schone. In de sacristie liggen waardevolle voorwerpen uit hun tijd en ook hangen er prachtige schilderijtjes.

Na de lunch volgt het bezoek aan het Alhambra. Het is vaak moeilijk aan kaartjes tegelukkig kunnen rolstoelgebruikers ook genieten van al het moois komen en ik ga deze keer met 2 personen op een andere tijd naar binnen in de paleizen als de rest van de groep met de gids Carlos. Dat komt in dit geval zeer goed uit want de dame van het echtpaar zit in een rolstoel en op deze manier kunnen wij alles op eigen tempo doen. Op de meeste plaatsen zijn goede voorzieningen voor rolstoelgebruikers. Ik ga dit jaar voor het eerst naar binnen en ik zie eindelijk weer de leeuwen om de fontein staan in de leeuwenhof. Ze zijn jaren weg geweest voor restauratie

de leeuwen zijn terug in de leeuwenhof van het AlhambraHet is al tegen 5 uur als we nog aan de rit moeten beginnen naar Sevilla, maar op deze manier hebben we wel centrum + Alhambra kunnen doen. Het is zeer wam achter de voorruit, de zomer is nu echt begonnen en rijdend naar het westen heb je zon steeds recht voor je.

Het hotel Alcora in San Juan de Aznafrache is mooi en groot, gebouwd voor de Expo van ’92 en heeft 400 kamers. Er zijn dan ook een aantal groepen en in het weekend is er een kampioenschap domino spelen voor alle spelers uit Andalusië. Mooie tuin en zwembad – veel buitenterras en ’s avonds lekker eten, buffet.

Morgen is de stad Sevilla aan de beurten een prachtige hal

En: vandaag wordt mijn oudste kleinkind Luca 14 jaar! gefeliciteerd Luca!!!