15 daagse Klassiek Spanje: dag 5

5 juni 2013 - Alicante, Spanje

Dag 5: Barcelona – Ebrodelta – Peñiscola – Alicante (5 juni 2013)

We gaan naar het zuiden vandaag en volgen de hele dag min of meer de kust. Eerst even de snelweg richting Tarragona en later doen we een flink stuk binnendoor. Als we in de buurt van de rijstvelden komen (dicht bij rijstvelden in de EbrodeltaTolosa) gaan we helemaal van de doorgaande route af om foto’s te nemen van de ondergelopen velden met rijstplantjes.  Het gebied zelf is ook een Natuurpark. Er is geen bar in de buurt te bekennen dus voor een keertje doen we koffie uit de bus en kunnen we lekker even de benen strekken.

De lunchpauze houden we in Peñiscola: (afgeleid van península = schiereiland) Het oudste deel van de stad ligt op een strategisch punt op een rots. Bovenop staat natuurlijk een kasteel: deze is van de Orde van de Tempeliers en om de oude stad zijn zware muren. Hier is in de jaren 60 een deel van de film over El Cid opgenomen.

Maar de stad is vooral bekend om “Papa Luna”. Er waren in de 14e eeuw ooit 2 Peñiscolapausen (Rome en Avignon) en de kerk wilde beiden laten aftreden wat niet lukte. Toen er 1 stierf moest de ander beloven af te treden als de kardinalen dat zouden willen. Pedro de Luna van aragón belooft dat, maar eenmaal op de pauselijke troon weigert hij dat 30 jaar lang. Er volgt een belegering van Avignon – het concilie zet hem af en Papa Luna trekt zich terug in het kasteel in Peñiscola waar hij op 94 jarige leeftijd overleed.

dit heet: netten boetenHet is heerlijk weer en iedereen zit lekker op een terras van het zonnetje te genieten. Enkelen hebben zin om te wandelen en ik ga een kijkje nemen binnen de muren. De weg is natuurlijk steil en ik hou het bij een mooi uitkijkpunt voor gezien. Bij de vissershaven zitten mensen hun netten te boeten en de chauffeur en ik gaan er heerlijk gebakken ansjovisjes eten!!

Dan weer verder langs de kust, om Valencia heen (helaas geen tijd voor deze stad) en vanaf Denia komen alle bekende badplaatsen voorbij. We stoppen nog even in Alfaz en dan op weg naar ons hotel in Alicante. Een beetje uitrusten – lekker eten mijn werkkamer in Alicantehotelvan het buffet – ’s avonds nog even richting de zee en dan is het tijd om het bed op te zoeken. Helaas geen tijd om te zwemmen in het zwembad van het hotel en geen zin om gebruikt te maken van de toestellen in de fitness ruimte. Even werken aan de pc - foto's omzetten en even tv kijken

Morgen naar Granada