12 daagse rondreis in Noorwegen met Kras: Puur Natuur (9)

24 juni 2018 - Bergen, Noorwegen

Dag 9: Gudvangen – Flam – Myrdal – Voss – Bergen

we gaan. op weg naar FlammVandaag staat er een optionele tocht op het programma met boot en trein en daar moeten we vroeg voor op. Het ontbijt is geregeld voor 6.45 u want om half 8 moeten de koffers en de mensen in de bus zitten. Allereerst moeten we een groot half uur rijden naar het stadje Gudvangen. Dat ligt aan het Naeroyfjord met zeer steile wanden en lange tijd alleen voor voetgangers bereikbaar met een veerpont. Nu is er een tunnel en is het stadje een beetje toegankelijk voor iedereen.

6 mensen hebben besloten niet mee te gaan met deze tocht dus die blijven vandaag bij de chauffeur. In Gudvangen stappen we op een super-de-luxe nieuwe halverwege komt zo'n zelfde boot ons tegemoetelektrische boot en we zijn in totaal met 42 personen op een boot waar er 400 op kunnen. Later horen we van een matroos dat deze tocht wat duurder is dan mee gaan met de oude boten. Dat houdt in dat de Aziatische groepen niet voor deze boot kiezen (lucky we!!)

we zijn erIn 2 uur tijd glijdt de boot bijna over het water en we passeren hier en daar groepjes die aan het kanoën zijn – wat gehuchtjes langs de oevers – steile en hoge wanden en rond half 11 komen we aan in Flam. Daar staat trouwens de bus en de 6 niet-meegaanders staan ons op te wachten.

We hebben hier even tijd om koffie te drinken – te winkelen – het spoorwegmuseum te bezoeken (gratis) en wat te eten te kopen en om 12.15 begint de prachtige treinrit. In 50 minuten rijden we 20 kilometer via 20 tunnels en een paar stops van treinrit Flam - Myrdal met de beroemde treinFlam (zeeniveau) naar Myrdal op 866 m hoogte. Dit is een van de steilste treinreizen ter wereld en de trein heeft 5 verschillende remsystemen. De stijging is ongeveer 5,5,%. Het is een technisch hoogstandje en er is meer dan 10 jaar aan gewerkt tussen 1920 en 1930. Onderweg wordt er een keer gestopt bij de Kjofossen waterval. Daar staat trouwens iemand te dansen op muziek (een man blijkt later). In de trein even we even last van wat Aziaten die perse in onze wagon op de fot willen maar daar wordt even een stokje voor gestoken. Later ligt er een aantal van hen gewoon te slapen!

nog een uurtje met trein 2In Myrdal stappen we over op een reguliere trein die ons brengt naar Voss. Dit is een tussenstation op de lijn Oslo – Bergen. In Voss staat de bus weer op ons te wachten en er rest nog de rit naar Bergen met meer dan 30 lange en korte tunnels. En natuurlijk regent het als we Bergen binnen rijden. Deze stad heeft de meeste regenval van heel Noorwegen. Overdag zou de zon hebben geschenen maar dat is dus niet meer te zien.

Ons hotel bevindt zich vlakbij het vliegveld in Kokstad. Bezoek aan Bergen staat op het programma voor morgenochtend. Eerst nog even genieten van heerlijk eten bij het buffet

1. Gonny van Lievenoogen:
    29 juni 2018