12 daagse rondreis in Noorwegen met Kras: Puur Natuur (8)

23 juni 2018 - Voss, Noorwegen

Dag 8: Forde – Fjaerland – Sogndal – Vik – Vossestrand

mooie spiegelingWe moeten vandaag weer een flink stuk terug om op de route te komen. Bovendien zijn ze aan de weg aan het werken dus het kost ons een uur om bij Skei weer de weg te kunnen nemen naar het vervolg van de route. Een beetje verkeerd gekozen hotel maar dat zal wel aan de hotelketen liggen waar we bijna elke nacht verblijven.

In Skei gaan we dus richting Fjaerland. Het water is een spiegel – windstil – dus op de grootste gletsjervlakte van het vasteland van Europawe stoppen even voor een foto aan een meer. In Fjaerland gaan we een gletsjermuseum bezoeken want we zijn hier bij het grootste gletsjergebied van het vaste land van Europa: de Jostedalsbreen, tussen Sognefjord en Nordfjord en een gebied van zo’n 475 km2.

Vlak voor het museum nemen we even een zijweg om een kijkje te nemen bij de gletsjer Boyabreen. Indrukwekkend hoeveel ijs er boven op de berg kan blijven liggen. Als er meer sneeuw valt dan er kan smelten blijft de sneeuw natuurlijk liggen en wordt het ijs en soms is de ijslaag honderden meters dik.

gletsjermuseum FjaerlandIn Fjaerland bezoeken we het Norske Bremuseum en zien we een prachtige film over de gletsjers en de mogelijkheden van leven en ontspanning in dit gebied. In het museum zelf lezen en zien we van alles over de gletsjers en krijgen we antwoorden op de vragen als: waarom is gletsjerijs blauw en het water van een fjord groen.

Na dit bezoek komen we langzaamaan in het fruitgebied rond het Sognefjord en maken we een lunchstop in Sogndal. Parkeren voor de bus is een beetje een probleem want er is kermis in de stad. We vinden een plekje om te staan maar moeten om de beurt (chauffeur en ik) bij de bus blijven omdat we eigenlijk niet op een reguliere plek staan. Zonder problemen kunnen we na een uurtje onze weg wachten op de ferry Hella - vangsnesvervolgen.

We moeten vandaag nog een keer een oversteek maken met de ferry en wel tussen Hella en Vangsnes. Daar moeten we even op wachten en deze ferry vaart een driehoekje want doet ook nog Balestrand aan.

Hopperstad: staafkerkje uit 1130Van Vangsnes naar Vik is maar een klein stukje en een deel van Vik is de parochie Hopperstad en daar gaan we een prachtige (en een van de weinige overgebleven) staafkerk bekijken uit begin 12e eeuw. Helemaal intact want gered in de 19e eeuw en aangekocht door monumentenzorg en helemaal gerestaureerd.

Het hout is nog helemaal goed (stenen ondergrond) – het dak is een omgekeerd schip – ondersteuning onder het dak is een soort Andreaskruis – er is een prachtig baldakijn wat eens boven een altaar stond met hoofden van Christus – koning Olav de heiige en zijn vrouw. Buiten nog drakenkoppen op het dak om de mensen te beschermen en een mooie buitengalerij.  Een juweeltje van een kerkje met ook een goed onderhouden en zijn vrouwkerkhof.

Hierna moeten we weer klimmen en eenmaal  boven aan de weg hebben we een mooi uitzicht op de baai en Vik. We rijden dan weer een tijdje langs een plateau waar nog veel ijs ligt en een aantal meren vol water zijn. Schapen lopen in het wild langs de weg en we zien zelfs een paar Nederlander hun oud brood aan de schapen voeren. In het skigebied bij Vossenstrand brengen we de nacht door in het hotel, gerund door 2 broers. Alle kamers zijn een soort privé-studio’s / appartementjes van particulieren die zij mogen verhuren als de eigenaren niet aanwezig zijn. Zij gebruiken deze vooral tijdens de skiperiodes.

Morgen vroeg op want we hebben een boottocht en 2 treinreizen voor de boeg