12 daagse rondreis in Noorwegen met Kras: Puur Natuur (7)

22 juni 2018 - Førde, Noorwegen

Dag 7: Alesund –Geiranger – Forde

wachten op de ferry naar SykkylenVandaag staat er een boottocht op het programma en wel door een van de mooiste fjorden van Noorwegen: Geirangerfjord. Dit fjord staat zelfs op de Unesco werelderfgoedlijst. Maar eerst moeten we nog met de ferry naar de overkant. We gaan van Magerholm naar Sykkylen met de boot en dan gaan we weer klimmen langs de bergen van Sunnmore (bekend geworden door Britse bergbeklimmers. Er zijn hier ook skipistes.

We rijden even Stranda in want ik heb een stuk gelezen over tsunami’s de hier in monument in Stranda vanwege een tsunami, veroorzaakt door een afgebroken stuk berghet verleden zijn geweest. Oorzaak daarvan zijn het afbreken van grote stukken rotsblokken van duizenden tonnen die in de fjorden vallen en een grote vloedgolf veroorzaken. Dat is o.a. gebeurt in Stranda – Loen – Tafjord met steeds tientallen doden. Enkele jaren geleden is daar een film over gemaakt: The Wave en opnames zijn hier in de buurt ook geweest. Er zijn nu ook nog bergen met grote scheuren en alles wordt goed in de gaten gehouden. Mocht er een brok afbreken hier in de buurt dan verdwijnen zowel Strand – Hellesylt en Geiranger binnen enkele minuten. Het is een gevaar waar wel degelijk aandacht word besteed. Het monument in Stranda staat bij de ferryhaven.

zicht op Geiranger fjordVlak voor Hellesylt stoppen we voor foto’s op de plaats waar we zicht hebben op het Geirangerfjord. Het is helder dus het belooft veel goeds voor straks als wij op de boot zitten. Cruiseboten kwamen hier al in 1869 en nu is Geiranger de 2e grootste cruisehaven van Noorwegen met 160 cruiseschepen per jaar.

Maar wij gaan eerst koffie drinken en Hellesylt en wat te eten kopen in de lokale supermarkt. Op die manier kunnen we op de boot van het uitzicht blijven genietende seven sisters watervallen op het dek. In dit gebied vinden dus vele erosie processen plaats en er is constante controle op alle bewegingen en verschuivingen. Wij genieten alleen maar van al het moois wat we onderweg zien. We krijgen ook in een aantal talen uitleg over wat we zien zoals: de 7 zusters watervallen – verlaten boerderijen hoog in de bergen (alleen met een ladder vanaf het water te bereiken) – de watervallen de bruidssluier en de vrijer.

zicht op GeirangerNa een uurtje komen we aan in Geiranger, een dorpje van 300 inwoners maar het is er altijd heel druk omdat er zowel deze boot een aantal keren per dag aanlegt maar ook de Hurtigrute en er ligt bijna altijd wel een cruiseboot. Als wij van de boot afrijden zien we een gigantisch schip liggen: de Tui cruiseboot. Wij stoppen hier niet maar rijden de weg omhoog om voor foto’s te stoppen bij Flydfalsjuv: een ver uitstekend rotsplateau waar we een magnifiek uitzicht hebben op Geiranger. Hier stoppen we dus ruime tijd om van alle kanten foto’s te maken.

En dan gaan we klimmen en langzaamaan komen we dus weer in de sneeuw of liever gezegd ijs. Op een mooie plek stoppen we dus om allemaal op de foto te gaan voor een dik pak ijs naast de weg van een paar meter hoog. Zelfs ik moet er aan geloven. Ooit wil ik ook op de foto.

Vlakbij de top van de berg Dalsnibba stoppen we op het hoogste punt van de wegik ook even naast het ijs op iets meer dan 1000 m hoogte  voor foto’s bij een groot meer en dan begint de lange afdaling richting Loen (vroeger ook een alles verwoestende tsunami gehad) en bij de skiliften in de buurt van Utvik gaan we nog even de benen strekken. Het is namelijk een lange middagrit. Bij Skei moeten we namelijk nog een uurtje richting het westen (en morgenochtend weer terug) om te overnachten in Frode en er wordt daar ook nog eens aan de weg gewerkt.

Morgen dus vis Skei naar Fjaerland voor het gletsjermuseum en dan naar Sogndal – Vik en eindbestemming Vossenstrand