12 daagse rondreis in Noorwegen met Kras: Puur Natuur (6)

21 juni 2018 - Ålesund, Noorwegen

Dag 6: Alesund

ondanks de miezer regen een mooi uitzichtBij een 12 daagse reis moet de chauffeur altijd een dagje rust nemen (verplicht) en dat gebeurt dus vandaag. Alesund is een mooi stadje met bijna 30.000 inwoners en ligt aan de westkust. Hierdoor is er invloed van de warme Golfstroom. De stad is gesticht halverwege de 19e eeuw en bijna alle huizen werden in die tijd gebouwd van hout. Dit had tot gevolg dat er vaak branden waren en de grootste brand was in 1904.

Op 23 januari begon de alarmklokken te luiden om 2.15 u in de nacht en in nog uitzicht vanuit Akslageen 24 uur tijd brandden 850 huizen af en waren meer dan 10.000 mensen dakloos. Wonder boven wonder was er maar 1 dode en dat was nog een oude dame die haar huis terug ingegaan was om spullen te halen. De brand was heftig vanwege een zuidwesterstorm met orkaanvlagen (het kan spoken aan de kust hebben we meegemaakt bij de Atlantic road)

het huis rechts is het smalste van de stadO.a. met hulp van de Duitse keizer Wilhelm II die in dit gebied vaak zijn vakantie doorbracht op zijn jacht Hohenzollern. Na de brand liet hij meteen 3 schepen sturen met hulpgoederen: voedsel – medicijnen – bouwmaterialen – en dekens etc. Na 3 jaar stonden er al weer 400 huizen in het centrum. In die periode was de tijd van de Jugendstil dus heel veel gebouwen in de stad hebben kenmerken van deze stijl. Zelfs de putdeksel hebben versieringen. De meeste jugendstil panden staan in de Kongens gate. Sommigen met Europese invloeden anderen met meer Oud Noorse stijl. Zo is er ook het smalste huis op nummer 10b maar dat wordt naar achter toe steeds breder. Maar op de bovenverdieping kun je alleen komen  via de voordeur van de buren.

In de voormalige apothekerswinkel is nu een jugendstil museum gevestigd en de apotheek is nog in  dezelfde staat als in 1907

Ik ga om 10 uur ’s ochtends eerst met de liefhebbers de 418 treden omhoog lopen nog 10 treden te gaan(en straks weer omlaag) op de stadsberg Aksla. Dat hoeft niet in 1 keer want op vele punten kun je even stoppen om van het uitzicht te genieten (en even op adem komen natuurlijk). Het regent een beetje en helaas is de koffiebar boven nog niet open (als er een cruiseboot ligt is er om 9 uur al koffie, anders pas om 11 u. dus beneden maar naar de koffie nadat we genoten hebben van het uitzicht

De rest van de dag is iedereen vrij om de dag door te brengen zoals hij/zij wil. In de loop van de ochtend klaart het weer ook op en zelfs om 11 u ’s avonds zal de zon nog schijnen. We zitten zo noordelijk dat het niet donker wordt in juni

de vuurtoren is nu een hotel met 1 kamerEr zijn leuke winkels in de stad (velen hebben dan ook wat gekocht) – een haven voor de hurtigrute – een voor de cruiseboten – een voor de ferry – en op de pier staat een vuurtoren waar je nu kunt overnachten in de enige kamer die er in is. In oorlogstijd noemde men de stad “klein Londen” omdat velen hiervandaan konden ontsnappen naar Engeland (de Shetland eilanden).

Morgen gaan de koffers weer mee en gaan we varen over de Geirangerfjord om na 11 u schijnt de zon nog in Alesundvandaar uit nog een flink stuk te rijden naar Forde