12 daagse rondreis in Noorwegen met Kras: Puur Natuur (4)

19 juni 2018 - Molde, Noorwegen

Dag 4: Trondheim - Kristiansund – Atlantic road – Molde

Vorige jaren gingen we op deze dag een stuk varen met de Hurtigrute maar dat traject is niet zo heel interessant en gaat voornamelijk langs de buitenkant van de fjorden. Dit jaar is besloten dat niet meer aan te bieden en we gaan dus over land naar het zuidwesten.

wegwerkzaamhedenVia Heimdal komen we in Orkanger aan het gelijknamige fjord. Daar mondt ook het riviertje de Orkla uit. In de buurt zijn koper en zinkmijnen en er is ertsverwerkingsindustrie.  We volgen een mooie route door het binnenland met af en toe zicht op de besneeuwde toppen.

Er zijn niet veel gelegenheden om te stoppen voor koffie maar bij Valsofjord vinden koffiestop, het gaat regenenwe een geschikt plekje. Er is een camping aan het water met een cafeetje erbij en langs de parkeerplaats zelfs ook 2 schone toiletten. Sommigen nemen koffie uit de bus – anderen gaan even heerlijk binnen zitten. We zijn hier ook niet ver van onze eerste ferry overtocht.

de eerste ferry van de reis: Halsa - KanestraumOm 12 u hebben we de boot van Halsa naar Straumsnes en we hebben tijdens de overtocht tijd om even op het dek te fotograferen en te filmen. Dan gaan we op weg naar Kristiansund maar het begint te regenen en wat erger is: het begint te waaien en niet zo’n beetje ook.

Kristiansund is gebouwd op 3 eilanden en men leeft van de visvangst en de Kristiansund in de regenvisexport en er zijn een aantal scheepswerven voor vistrawlers. Sinds een aantal jaren is de stad ook bereikbaar zonder boot want er is een tunnel van 5 km gegraven. De stad moest helemaal verbouwd worden na W.O.II dus de gebouwen zijn modern. We hebben hier de lunchpauze en als we aankomen bij de haven, waar we moeten parkeren is het bijna droog. Een lunchplekje zoeken dus maar om het stadje te bekijken is het een beetje te slecht weer. Het regent dus ook flink als we weer wegrijden.

Atlantic roadOnze eindbestemming is Molde en we gaan daarheen via een van de mooiste wegen van Noorwegen: Atlantershavsveien: The Atlantic road. Door de Noren uitgekozen tot het beste bouwwerk van de eeuw. Het is een slang van 8 bruggen tussen de verschillende eilanden en de opening was in 1989. In totaal 8,2 km lang en de hoogste stijging van de weg is 8%. Tijdens de aanleg waren er zo’n 12 orkanen en als wij er vlakbij zijn is het ook zeer stormachtig. Enkelen gaan uit de bus voor een eerste foto maar zij waaien bijna van de weg af.. De Storseisundet brug is de meest spectaculaire van allemaal. Die rijst hoog omhoog om schepen door te kunnen laten: 260 m lang – 23 m boven het water. Vlak voor de brug is een parkeerplaats om de brug goed te kunnen bekijken en er is zelfs een vlonderpad gemaakt rondom een heuvel. We stoppen hier voor weer een foto; een enkeling doet het vanuit de bus (te koud – te winderig) – anderen gaan een klein stukje lopen voor het mooiste zicht en een enkeling is zo stoer om het hele rondje te lopen en kletsnat terug in de bus te komen.

Er is geen verkeer achter ons als we de brug orijden dus we kunnen langzaam rijden om een mooi uitzicht te hebben. Met 2 handen aan het stuur moet Bert, de chauffeur, de brug over.

Dan is het niet ver meer naar Molde, waar we gaan overnachten. Ook Molde is het is opgeklaard, we zien de overkantherbouwd na W.O.II en de stad heeft de bijnaam Rozenstad. Het ligt zeer beschut. We logeren in een hotel aan de Hurtigrute haven. We zien dan ook de 2 boten (noord–zuid route en zuid-noord route) in de haven aankomen. ’s Avonds klaart het gelukkig op en kunnen we aan de overkant van het water de meer dan 200 besneeuwde toppen zien die we bij aankomst door de regen helemaal niet konden waarnemen.

Morgen gaan we de beroemde Trollstige over op weg naar Alesund