12 daagse rondreis in Noorwegen met Kras: Puur Natuur (3)

18 juni 2018 - Trondheim, Noorwegen

Dag 3: Gala – Dovrefjell – Trondheim

Het hotel in Gala ligt op meer dan 900 meter dus koelt het snel af ’s nachts. Iemandin de vroeg ochtend was het 4 graden, maar bij wegrijden om 9 u is het al gestegen tot 10 graden van de groep heeft vroeg in de morgen op de buitenthermometer gekeken: 4 graden!! Als wij om 9 u wegrijden is het opgelopen naar 10 graden. We gaan eerst een stukje afdalen zodat we weer op de doorgaande weg komen richting Otta.

In de buurt ligt het Rondale National park: de droogste streek van Noorwegen en het oudste park. Dan volgt de pleisterplaats Dombas, aan de zuidflank van de Dovrefjell. Het stadje ligt op een kruispunt van wegen en er zijn een paar gelegenheden om koffie te drinken. Maar als wij aankomen zien we er al 6 bussen staan en we besluiten een stukje door te rijden. Bert, de chauffeur weet een andere plek en als we daar aan komen rijden zijn we de eerste bus.

koffiestop onderweg Dus naar binnen voor koffie. De dame binnen denkt echter dat mijn groep gereserveerd heeft (niet dus, maar ik ben nog niet binnen) en iedereen mag gaan zitten op gereserveerde plaatsen en krijgt koffie ingeschonken met een koek ernaast. Helaas komt na 5 minuten de groep voor wie het bestemd is dus wij moeten in een ander ruimte gaan zitten. Geen punt!!! Zorgt alleen voor de nodige hilariteit.

De Dovrefjell is een moerassig hoogland en ook een Nationaal park vanwege deDovrefjell speciale flora en er leven nog muskusossen in de buurt van de berg Snohetta (op 2280 m) evenals rendieren in het wild. We houden hier natuurlijk een fotostop en we hebben zicht op de sneeuw.

Net voorbij Oppdal (waar een hotel staat, helemaal gebouwd van leisteen) stoppen we een uurtje voor de lunch en dan komen we rond 3 uur aan in Trondheim

aan beide kantenOns hotel staat midden in het centrum, aan de Nidelvarivier, en we gaan dus eerst de koffers op de kamer brengen. Op die manier hoeft de chauffeur niet meer op ons te wachten. Wij gaan namelijk eerst wandelen door de wijk Bakklandet om de prachtige pakhuizen te bekijken die aan de waterkant staan. Dan gaan we de Oude brug over voor een bezoek aan de kathedraal (Nidaros): nationaal heiligdom met het graf van de H. Olav.

Het is de grootste gebouw uit de Middeleeuwen in Noorwegen en gotisch. De bouwhet schip is 21 m hoog en naar voorbeeld van Westminster begon eind 11e eeuw. De kerk is een aantal keren uitgebreid. Binnen o.a. een Steinmeier orgel onder het roosvenster (uit 1930) en in de zijbeuk een Wagnerorgel uit de 18e eeuw. Voorbeeld voor de bouw van het schip is de Westminster Abbey

Na dit bezoek heeft de groep vrij en kan de vrije tijd door iedereen zelf worden ingevuld. En het avondeten is weer in buffetvorm dus dat is weer smullen geblazen.

Morgen via Kristiansund de Atlantic road rijden en naar het hotel in Molde

1. Corrie:
    19 juni 2018
    Morgen voor jullie een mooie route,geniet ervan.