12 daagse rondreis in Noorwegen met Kras: Puur Natuur (2)

17 juni 2018 - Gålå, Noorwegen

Dag 2:  Oslo – Hamar – Lillehammer – Peer Gyntvegen – Gala

zondagochtend in NoorwegenHet regent flink als we om half 9 wegrijden uit Oslo maar langzaamaan wordt het droog. Het is zondag en er is weinig verkeer op de weg. De vakanties voor de Noren zijn nog niet echt begonnen. We komen langs Eidsvoll waar in 1814 de nieuwe grondwet is aangenomen.

Daarna zullen we kilometers lang een groot meer volgen en onze eerste stop voor Vikingschip ijsbaan Hamarvandaag is Hamar. Daar staat de grote Olympische schaatshal uit 1992: Vikingskiphall. De vorm is namelijk een omgekeerd Vikingschip. Vorig jaar maart werd hier de WK all round schaatsen gehouden die werd gewonnen door Sven Kramer bij de mannen en door Ireen Wüst bij de vrouwen. Ertegenover is een hotel en ik heb gebeld om te zeggen dat we koffie komen drinken. Die staat dus ook klaar en na een half uurtje heeft iedereen gebruik gemaakt van toilet en is de koffie op en de foto gemaakt.

staafkerk uit 1200, MaihaugenDus: op naar  de volgende stad en dat is Lillehammer. In Hamar regende het weer maar hier is het net droog dus we besluiten om meteen een bezoek te brengen aan het openluchtmuseum: Maihaugen. Zo’n 150 gebouwen zijn afgebroken in het Gudbrandsdal en de omgeving van Lillehammer om hier weer te worden opgebouwd. Zo krijgen we een beeld van het leven in het dal in de afgelopen 300 jaar.

We krijgen bij een aantal gebouwen ook uitleg: bij de staafkerk (Garma) van rond 2 x per dag gerstepap maken voor de hele familie1200 – bij het schooltje uit 1860 (kleine kinderen op de eerste bank en de groten steeds erachter en de onderwijzer slaapt in een kamer achter de klas – en bij de grote boerderij met 26 gebouwen (Bjornstad) wordt verteld hoe het leven reilt en zeilt op een boerenhoeve met paarden, vee en landbouw. Ook is er een stadje nagebouwd en zie je het leven tussen beide wereldoorlogen. De lunch gebruiken we ook hier en om half 3 is het vertrek.

2 springschansen naast elkaarEr staat namelijk nog meer op het programma want vlakbij staat de springschans van de Olympische Spelen van 1994. 2 naast elkaar zelfs en we zien mensen de meer dan 800 treden naast de schans omhoog lopen (pff). Er staat ook een minipodium waar je op ski’s kunt gaan staan alsof je een schansspringer bent: allemaal even in de houding dus voor de foto. Het was lang onduidelijk of het weer het zou toelaten om de zandweg van de Peer Gyntroute te gaan rijden maar de lucht is een beetje opgeklaard en we besluiten die route te nemen

Het is een toeristische route tussen Vinstra en Tretten en een tolweg van 65 km. een van de fotostopsLang. Maar de weg is onverhard en bij langdurige regen is het niet prettig om te rijden. Maar het blijft droog en we genieten van de uitzichten – houden een paar stops voor foto’s en uitzichten en luisteren ondertussen naar de Peer Gyntsuite van Grieg. Aan beide uiteindes van de tolweg liggen wintersportoorden en wij hebben daar ook een hotel aan de noordkant van de route in de gemeente Gala.

het blijft nog heel lang lichtPrachtig gelegen aan een meer met mooie uitzichten en, ook niet onbelangrijk, heerlijk eten. het blijft 's avonds nog heel lang licht. als ik om kwart voor 12 naar buiten kijk is het nog steeds niet donker

Morgen naar Trondheim