10 daagse Stijlvol Spanje dag 7

26 mei 2013 - Salamanca, Spanje

26 mei 2013: Salamanca

plaza mayor Salamanca in de ochtendHet gaat vandaag mooi weer worden volgens de voorspellingen maar de nachten zijn nog erg koud. We zitten natuurlijk ook nog behoorlijk hoog, op 800 m boven de zeespiegel (0 is Alicante) Met de bus gaan we tot aan de Plaza mayor en het plein is even voor 10 u nog zo goed als leeg. Het is dan ook zondag. Als om 10 u de VVV opengaat kunnen we met een plattegrond voor iedereen aan de wandeling beginnen door de historische universiteitsstad.

Palacio Monterrey van de hertogin van Alva (zij is hier 1 week pr jaar als er feria isClerecía / Univsersiteit  = stadsfeesten) en het klooster ertegenover. Er staan vele kloosters in de stad trouwens. Het meest gefotografeerde huis van de stad is Casa de los Conchas, met jacobsschelpen op de gevel. De eigenaar was kanselier van de Orde van santiago. Aan de overkant staat de Clerecía, vroeger een jezuïetenseminarie, nu universiteit pontífica.

de beroemde kikker op het doodshoofdDan zijn we in de straat van de Escuelas Mayores (universiteit) – escuelas menores (waar de studenten werden voorbereid op toelating tot de universiteit) – museum van Salamanca met een aantal oudheden, waaronder stenen beelden van stieren gemaakt door Keltische stammen van voor de jaartelling. Natuurlijk moeten ze de kikker zoeken op het doodshoofd aan de gevel van de universiteit en natuurlijk is er tijd voor koffie, terwijl er een hardloopwedstrijd door de straten gaat.

Dan naar de Oude en Nieuwe kathedraal, aan elkaar gebouwd, en daar aan de gevel moeten we sinds een paar jaar een astronaut zoeken tussen de versierselen. en in de gevel van de kathedraal sinds kort een astronautTenslotte heeft de St. Jan in Den Bosch ook een engel met mobieltje.

We lopen via Palcio de Anaya (vroeger residentie voor studenten, nu faculteit) door de tuin van Calixto en Melibea (de Spaanse Romeo en Julia: hij zocht haar stiekem op - viel van de muur – zij denkt dat hij dood is en pleegt zelfmoord – hij leeft nog!!!) en hebben daar een mooi uitzicht. Dan langs het museum voor Art deco naar de (deels nog romeinse) brug over de rivier. Aan de overkant is een mooi zicht op de stad met de kathedralen als blikvanger.

Hier eindigt de wandeling en dan is het tijd voor relaxen op een terras want het is mooi weer geworden en wat rondlopen door de stad en op eigen gelegenheid wat bezoeken. Aan het eind van de middag staat de bus weer naast de Plaza mayor voor de korte rit naar het hotel.

’s Avonds weer genieten van een heerlijke maaltijd en morgen gaan we weer verder