10 Daagse Stijlvol Spanje dag 1 - 2

21 mei 2013 - Madrid, Spanje

20  mei 2013: Madrid.

Een snelle en rustige vlucht vanaf Rotterdam naar Madrid! Slechts 2 uur en 10 min. en ook de koffers komen redelijk snel. Op weg naar het hotel met de bus kunnen we nog even een paar keer stoppen om een foto te maken: Aan de Paseo de la Castellana bij de 4 nieuwe wolkenkrabbers en natuurlijk bij het Bernabeu stadion van Real Madrid. Op het Cibelesplein draaien we naar rechts naar de Gran Vía want bijna op het eind op de 6e etage is een terras met mooi uitzicht op Plaza Cibelesvan deze straat is ons hotel voor de komende 2 nachten. Aangezien we moeten omdraaien om aan de goede kant te komen rijdt de chauffeur een klein stukje door naar het Parque del Oeste om de Egyptische Tempel van Debod te gaan bekijken (gered bij de aanleg van de Assoeandam)

De kamers worden ingedeeld en de koffers gaan naar boven maar het is nog vroeg: we gaan even wandelen naar het centrum, wat heel dichtbij is.

Via de plaza de Callao (veel bioscopen in de buurt) lopen we langs de Fnac (boeken en muziek) naar de Puerta del Sol (o.a. kilometertegel 0) en de Plaza km. tegel 0 op de Puerta del SolMayor. Het is net te koud om een terrasje te pakken maar een aantal mensen is al enthousiast gemaakt voor een broodje ham bij de Museo de Jamón (het duurt nog even voor we eten) De eerste kennismaking met de stad is een feit. Morgen gaan we verder wandelen.

We genieten van een heerlijk buffet met zelfs gratis drinken en dan hou ik het voor gezien, ik ga naar mijn kamer. Morgen hebben we de hele dag voor Madrid

21 mei 2013: Madrid

We vertrekken rond half 10 vanuit het hotel. De nacht was koud maar we hebben al blauwe lucht als we buiten komen voor de wandeling. Eerste stop is de Plaza de Don Quijote en Sancho Panza op de Plaza de EspañaEspaña met het standbeeld van Cervantes, de auteur van de Don Quijote. Don Quijote op zijn paard en Sancho Panza op zijn ezeltje staat voor het beeld. Dan lopen we langs het gebouw van de Senaat (de 1e kamer) in een voormalig klooster met gedeeltelijk nieuwbouw eraan. Hier hebben we al zicht op het Koninklijk Paleis en de Plaza de Oriente ervoor. Hier staan vele beelden van koningen vn Spanje die eigenlijk op het paleis moesten komen maar dat ging vanwege het gewicht niet door. De kathedraal gaan we bezoeken en dan is het tijd voor koffie: de meesten op het terras, het wordt mooi weer.

Verder gaat het dan naar de Calle Mayor -  plaza de la Villa – Mercado de san Miguel (het water loopt ons in de mond bij het zien van de heerlijke hapjes) – de Cuevas aan de achterkant van de Plaza Mayor – Plaza Mayor ettc.

Tijd voor de lunch en wat vrije tijd en we spreken weer af bij kilometertegel 0 op de Puerta del Sol voor de wandeling naar het Pradomuseum: langs het gebouw van destraatartiest voor het pradomuseum 2e kamer – Thyssenmuseum – Neptunusplein – Pradomuseum. Ik wijs de weg naar het Retiropark voor de liefhebbers en help dan bij het kopen van de kaartjes en de route naar de ingang: rugzakjes inleveren – verboden foto’s te maken. Iedereen heeft zijn eigen interesses dus als groep door het museum lopen is onmogelijk.

Ik vervolg mijn weg langs het Ritzhotel – het monument met de eeuwige vlam voor de gevallenenen – het Marinemuseum en op het Cibelesplein staat het voormalige postkantoor.

een bezoek meer dan waard. Centrale halBijnaam is de bruidstaart vanwege alle torentjes en sinds kort is het weer van de gemeente en geen postkantoor meer. Er worden allerlei exposities gegeven, er is een terras op de 6e etage en op de 8e etage is een uitkijkpunt (de lift er naar toe kost 2 €).

Ik kijk mijn ogen uit. Het gebouw van binnen is prachtig. Ik heb iedereen beloofd dat we op de laatste dag dit gebouw gaan bezoeken dus ik doe een vooronderzoek. Op elke etage zijn foto’s te zien van diverse exposities. Overal zijn zitjes met internet en zitten mensen te studeren of te lezen of te internetten en vanaf het terras op de 6e etage heb je mooi uitzicht op het plein en de omeving.

De dag is goed besteed – we hebben veel gezien – we genieten weer van een buffet in het hotel met ook nog eens gratis drankheerlijk buffet en dan is het tijd om de kamer op te zoeken. Morgen gaan we naar Burgos, een belangrijke plaats op de Camino de Santiago, de pelgrimsroute

1. Ans van Kessel:
    23 mei 2013
    Hallo Tonny,
    Je reisblog is een opwarmertje voor juni. Leuk om alvast een voorproefje te kunnen hebben. Veel plezier verder !
    hartelijke groet, Ans van Kessel