10 daage Stijlvol Spanje dag 8

27 mei 2013 - Toledo, Spanje

27 mei 2013: Avila – Toledo

Het is al weer de 8e dag van de reis. Het gaat heel snel als je het leuk hebt. We hebben vandaag weer alle tijd dus we rijden weer over de nationale route en niet over de snelweg zodat we ook regelmatig door een (slapend) dorpje rijden. Al van verre doemt de stad op met de meest volmaakte stadsmuren die in slechts 9 jaar gebouwd zijn: Avila.

Het is ook de stad van de kloosterhervormster Santa Teresa van Avila (16e eeuw) en mystica die correspondeerde met een andere mysticus: San Juan de la Cruz. Het is ook de hoogst gelegen provinciehoofdstad van Spanje (1127 m hoog) dus erg warm hebben we het nog niet

De muren zijn 12 m hoog – 3 m breed – 88 torens – 9 poorten – omtrek is 2400 m. Dat moeten ongeveer 2000 man hebben gedaan in zo’n korte tijd en dat wetende is het nog indrukwekkender. Helaas is het maandag en dan zijn alle musea dicht en ook de muren kun je dan niet op. (ooit is het maandag in een reis die 10 dagen d4 postes met zicht op Avilauurt) Maar er is nog genoeg te doen.

Eerst een fotostop bij Cuatro postes. Op deze pek heeft de vader van Teresa zijn dochter teruggevonden: ze was met haar broertje thuis weggelopen op zoek naar land van de Moren. Ze was zelf trouwens deel Joods.

Dan  koffie pauze als we aankomen bij de stadsmuren en daarna een korte wandeling: kathedraal – oude herenhuizen/stadspaleizen – plein voor gemeentehuis – kerk waar Teresa is gedoopt – provinciehuis/paleis met mooie H. Teresa met broer in de tuin (Avila)patio en museum van de Vettonen (een keltische stam van voor de jaartelling) – kerk van Santa Teresa, gebouwd over haar geboortehuis heen etc.

Hierna terug richting de stadsmuren voor vrije tijd om te wandelen en te lunchen. Een aantal mensen zitten ook op het terras waar ik neerdaal: glas frisdrank met tapa kost me 2,10 € en elke volgende tpa zonder drankje komt je te staan op 60 ct!!

Hierna beginnen we aan een hele mooie bergrit door de Sierra de Gredos met de sierra de Gredoshoogste top op bijna 2600 m. Er ligt op veel plaatsen nog sneeuw want niet alleen in Nederland is veel neerslag gevallen, ook in Spanje. Het is mooi helder weer met prachtige uitzichten en op een mooi plekje kunnen we even stoppen voor een foto. Er is bijna geen verkeer op de weg dus op ons eigen tempo kunnen we genieten van al dit moois.Bij Maqueda (met zicht op een kasteel gaan we even de benen strekken en wat drinken en dan is het niet ver meer naar Toledo.

We gaan nog niet naar het hotel maar rijden eerst over de rondweg langs de Taag naar een mooi uitzichtpunt op de stad bovenop de rots. Dat vond de schilder El Greco ook al want hij zat bijna op dezelfde plek toen hij zijn doek schilderde: zicht op Toledo. Het uitzicht is overweldigend mooi en we lopen een paar honderd meter zicht op Toledoom steeds een ander punt op de foto te krijgen .We zitten op dit punt vlak onder het staatshotel, de parador. Dan nog een stop bij de brug San Martín om de kerk van San Juan de los reyes te kunnen zien en op deze plek zien we in het water, bij een stroomversnelling, de vissen tegen de stroom op springen (zalm? – forel? Iets wat ik veelvuldig heb gezien in Noorwegen en Schotland

Het hotel voor vannacht staat in de stad, naast het busstation en bij het avondeten vertelt een ober dat er die avond op het plein bij het gemeentehuis een gratis concert is van de flamenco- groep Las Cigalas. Met 8 gasten, de chauffeur en ik rijden we er met een taxi naar toe. Voor de prijs hoeven we dat niet te laten. €5 kost de hele rit. Mooie muziek en de stad is mooi verlicht want deze week is het feest van Corpus Cristi (Sacramentsdag). Toledo en Granada zijn de steden waar dit het grootst worden gevierd en de hele stad is prachtig versierd en aan alle balkons hangen doeken.

Na het concert nog een drankje op het terras van Plaza Zocodover en om 12 uur zijn we terug. Morgen bezoeken we de stad met de hele groep!