Varen door Nederland: 8 – 20 aug. 2016 (2)

10 augustus 2016 - Zutphen, Nederland

10 aug.: Wageningen – Arnhem – Zutphen

We vertrekken weer op tijd uit de haven. De binnenstad ligt 2 km verderop maar daar zijn we niet geweest. Bij Wageningen denkt iedereen meteen aan Hotel De Wereld waar op 5 mei 1945 de Duitsers de capitulatie ondertekenden. En natuurlijk ook in de stad de landbouwuniversiteit. We zullen hier op de terugreis weer overnachten.

de derde sluis op dit traject: DrielNa een kleine 20 km (maar eerst nog de 3e grote sluis bij Driel) varen we langs Arnhem. Mijn oudste broer Jan woont sinds een aantal jaren aan de Rijnkade maar hij is deze dagen niet thuis.  Ik kan dus alleen maar een foto maken van het appartementengebouw. Ook hier komen we op de terugweg weer langs. Het is haast onmogelijk om hier aan te leggen. Er liggen veel binnenschepen en de kade is erg hoog.

Als de stad in de verte verdwijnt gaan we de Neder-Rijn verlaten en slaan we we varen de Gelderse ijssel op. met de stroom mee tot Zwartsluislinksaf de Gelderse IJssel op. We gaan hier stroomafwaarts dus de stroming helpt mee met de snelheid van varen. We moeten hier wel rekening houden met de beroepsvaart want er liggen nogal wat bochten in de rivier en de beroepsvaart neemt hier steeds de binnenbocht al ze stroomopwaarts varen. We moeten dus steeds goed kijken of de schepen hun lichtblauw bord met een wit flikkerlicht dragen. Op deze manier kunnen we zien dat ze ons eigenlijk van de “verkeerde “kant passeren. Maar het is niet druk op de rivier. Wel komen we op een gegeven moment de Henri Dunantboot tegen die met zieken op reis is.

de haven van Zutphen ligt midden in de (Hanze) stadTot aan Zwartsluis zullen we op de IJssel varen maar vandaag gaan we maar tot Zutphen. Rond het middaguur al de havenmeeester gebeld of er plaats is maar er wordt niet gereserveerd dus wie op tijd is heeft een plekje en anders niet.

Ik heb tijdens mijn laatste reis door Polen en de Baltische Staten vele Hanzesteden bezocht en die gaan we ook hier in Nederland bezoeken. Rond 1100 was er een groeiende handel tussen de Noordzee- en de Oostzeelanden. Groepen kooplieden sloten zich aaneen om handelswaar op te slaan. Dit was het zogenaamde Hanzeverbond. Op het hoogtepunt van de bloei waren er meer dan 150 steden lid van de Hanze. In Nederland lagen deze steden vooral aan de Gelderse IJssel: Kampen – Zwolle – Hasselt – Hattem – Deventer – Zutphen – Doesburg.. een aantal van deze steden zullen we dus ook bezoeken.

We komen op tijd aan in de jachthaven van Zutphen en we krijgen een plaatsje resten van kasteel en stadsmurenaangewezen. Er staat een sterke stroming maar het lukt om de boot aan te leggen. Later zullen nog meer boten aankomen en liggen we bijna tegen elkaar aan. Wordt nog moeilijk morgenochtend. Maar de jachthaven ligt tegen het centrum aan dus we hoeven niet ver te lopen

Wij gaan de stad in om wat boodschappen te doen om morgen onderweg te kunnen eten – wat keukenspullen kopen en wat winkelen. Het is een prachtige Hanzestad met vele mooie, oude gevels. En we genieten van een drankje op het terras hoewel er een stevige wind staat. Na 3 dagen varen besluiten we vanavond uit eten te gaan. Vlakbij de haven is een hotel met een restaurant waar we ons laten bedienen. Heerlijk eten met een lekker glaasje port erbij. Genieten!

Morgen via Deventer naar Hattem