Schilderachtig Andalusië Kras 21 april – 5 mei (2)

24 april 2018 - Sevilla, Spanje

23 april: vrije dag

wachttoren aan de kustVandaag is een dag zonder programma. Iedereen kan een beetje uitslapen en rustig ontbijten (kan tussen 7 en 10 u). De weersvoorspellingen zijn echter niet erg gunstig. Er vallen af en toe wat druppels en het is (nog) niet warm. Enkelen zijn naar Malaga terug, anderen naar Fuengirola en een deel blijft in de buurt van het hotel. Het is, als het droog is geworden, wel heerlijk wandelweer en ik loop dus een paar keer een stuk langs het strand. Er is naar beide kanten een mooi aangelegd wandelpad. In Cala de Mijas staat een oude wachttoren en die is te bezoeken. Gratis zelfs op maandag uitzicht op het hoteldus ik klim even naar boven voor o.a. het uitzicht. Binnen is wat uitleg over de functie van de toren. Later klaart de lucht weer op en komen de zonaanbidders naar buiten. Uiteindelijk is het redelijk weer gebleven. Morgen op tijd op want Sevilla staat op het programma en de rit er naar toe is de langste van deze reis

24 april: Sevilla

straatje in wijk Santa CruzVandaag de langste rit van deze reis. We hoeven niet steeds van hotel naar hotel  maar daarom zijn sommige ritten wat langer. Om nog wat tijd te hebben in Sevilla vertrekken we om 8 u. Het is een rit van 3 uur maar halverwege houden we een half uurtje pauze voor koffie en w.c. Dus ontmoeten we rond half 12 Merijn, mijn collega en stadsgids in Sevilla. De jardines de Murillo waar we voor staan zijn gesloten vanwege de wind en strotregens van afgelopen nacht.

Men wil geen enkel risico meer lopen op omgevallen bomen na een ongeluk in maart in Parque del retiro van Madrid waar een kindje verongelukte. We lopen dus om het park heen naar de wijk Santa Cruz, de voormalige Joodse wijk. Zeer smalle vanaf de poort naar de voormalige Joodse wijk zicht op de Giraldastraatjes (staande op balkons kun je de overburen kussen) – leuke winkeltjes – restaurantjes en veel toeristen. We komen langs het alcázar op weg naar de kathedraal. Sinds dit jaar moet je hier ook via internet een kaartje reserveren of je staat heel lang in de rij want ook hier (net als in het Alhambra) mag tegenwoordig per tijd een bepaald aantal mensen naar binnen.

Wij hebben niet zoveel tijd vanwege de lange rit dus we beperken ons tot een bezoek aan de kathedraal: de grootste gotische kathedraal ter wereld. De bouw begon rond 1400 en de kerk is enorm. Gebouwd op de plaats van de vroegere moskee en voor de komst van de Moren stond hier al een Westgotische kerk. Merijn neemt de mensen mee langs de voornaamste bezienswaardigheden: hoofdaltaar – koor – doopkapel met beroemd schilderij met Antonius van Padua – Graf Columbus in de kathedraalhet grafmonument met een klein restje van Columbus en de sacristie met de monstrans en schilderijen van o.a. Murillo

Een deel van de groep beklimt de toren (34 schuine hellingen) voor een prachtig uitzicht en anderen gaan alvast genieten op een terras van de lunch. Om kwart over 3 is het verzamelen en lopen naar de bus (bussen mogen maar op 1 plaats parkeren in de stad) om nog even langs een aantal paviljoens te rijden van de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling van 1929.

We zien de gebouwen van Guatemala – Argentinië – Colombia – Marokko – Mexico – Brazilië en Portugal en daarna stappen we uit de bus om een half uurtje ons te heerlijk weer om te roeienverbazen over het prachtige Plaza de España: de Spaanse bijdrage van die tentoonstelling van 1929. Een halfrond plein met kanaaltjes om te roeien – 4 bruggen die de vroegere koninkrijken voorstellen en tegeltableaus van alle provincies van Spanje met een episode uit hun geschiedenis.

Om half 5 is het helaas tijd om afscheid te nemen van de stad. Het is weer 3 uur rijden plus een pauze dus rond 8 uur kunnen we weer aanschuiven aan tafel. Lange maar mooie dag en morgen weer een dag zonder programma