Polen en de Baltische staten: 15 dagen – Kras (2)

10 mei 2018 - Torun, Polen

Dag 2: Wilanow paleis en park en naar Torún

entree van hotel Gomada centrumNa een korte nacht voor vertrek uit Nederland  was het voor iedereen redelijk vroeg slapen gaan na een terrasje en een hapje eten in de buurt van het hotel. Wij genieten eerst van een zeer uitgebreid ontbijt: De Polen zijn goede ontbijters als je het buffet mag geloven. Diverse soorten gebakken worst (tot bloedworst toe) – gerookte makreel – tomaat – komkommer ei etc. etc en diverse soorten kaas en ham – yoghurt en zo kan ik nog even doorgaan. Jammer dat ik niet zo’n stevige ontbijter ben. Na een sneetje brood en een yoghurtje hou ik het al vaak voor gezien.

We hebben vanochtend nog een bezoek in Warschau waar ik een beetje bezorgd het Versailles van Polenom was. Vorige jaren begon deze reis een dag eerder in de week (dinsdag i.p.v. woensdag) maar in dat geval waren we op een maandag in Vilnius wanneer alle musea dicht zijn. Vandaag is het dus donderdag en staat het paleis en het park Wilanow op het programma. Om het paleis te bezoeken moet je een tijd reserveren waarop je naar binnen kan. Maar: op donderdag is de entree gratis en kun je niet vooraf reserveren terwijl je toch een tijd toegewezen krijgt voor de entrée. Hier brengt gelukkig de stadsgids Kasia uitkomst: zij is als eerste bij de kassa vanochtend en kan voor ons zowel voor het park als de vleugel van de koning: Jan IIIvoor het paleis de toegang reserveren!! Hulde!!!

Het leger van koning Jan III Sobieski won in de 17e eeuw een veldslag bij Wenen waardoor de Islamitische overheersing in Europa werd doorbroken. Hij was zeer verliefd op zijn vrouw en als symbool van zijn liefde gaf hij haar dit paleis cadeau wat later de bijnaam kreeg “Versailles van Polen”.  Binnen is een mooie verzameling Europese kunst te zien maar ook kunst van eigen bodem: vazen – schilderijen – chinees porselein etc. Helaas is de bovenetage tijdelijk gesloten maar er is nog genoeg te zien

Kasia leidt ons eerst nog rond door de tuinen en legt allerlei details uit die op de de tuinvrouwen hebben het maar drukbuitengevel te zien zijn: de vleugel van de koning en de koningin met eigen wapenschilden – een prachtige zonnewijzer op de buitengevel – wapenschulden en beelden en ga zo maar door. Achter de tuinen ligt zelfs nog een groot meer dat vroeger verbonden was met de rivier de Wisla. Na het bezoek aan het paleis is het nog goed toeven op een van de vele terrassen voor de lunch en om half 2 nemen we afscheid van Warschau. We gaan op weg naar Torun.

er is een groot ongeluk gebeurt, we staan heel lang stil en de auto's mogen omdraaienDe snelweg gaat eerst richting Lodz en dan draaien we naar het noorden en hebben we ook bijna geen last meer van het vrachtverkeer. Tegen 4 uur stoppen we bij een van de weinige wegrestaurants. Achteraf blijkt dat we hierdoor grote pech hebben. Een paar minuten later is er op korte afstand een ongeluk tussen een vrachtauto en een personenauto waardoor de hele weg geblokkeerd is en afgesloten wordt.  We staan stil en dat een poosje zo duren. We staan net voorbij de parkeerplaats en na een tijdje draaien alle auto’s voor ons om en komen tegen het verkeer in (wat overigens stil staat. We zitten op een tolweg en men zet hekken open naar een secundaire weg die gaat over het viaduct waar wij onder staan.

Volgens de mensen die het verkeer regelen kunnen wij met de bus de draai niet maken het viaduct op maar als we na een uur stil staan zien dat er een bus vanaf de parkeerplaats er wel door komt neemt onze chauffeur korte metten. Hij rijdt achteruit – meldt de regelaar dat hij er door wil en het mag! We volgen een stukje smalle weg langs boerderijen en komen vervolgens op de nationale route naar Torun.

Met een flinke vertraging komen we uiteindelijk aan in het Mercure hotel in het huis van Artuscentrum van de stad. Koffers op de kamer en met een groot aantal van de groep in 10 minuten lopen naar het centrum om op een van de vele terrassen te genieten van een hapje eten en van het heerlijke weer. Morgenochtend gaan we terug naar de stad voor een wandeling – koffie en het kopen van een picknick. Zo verliezen we morgen geen tijd