Noorwegen, Puur natuur, 12 dagen met Kras: dag 11 en 12

22 augustus 2017 - Oslo, Noorwegen

Dag 11: Kinsarvik – Hardanger vidda – Geilo – Oslo

HardangerbruDe prachtige reis zit er al weer bijna op, maar vandaag belooft weer een mooie dag te worden. Het regent niet meer en na een paar minuten zien we weer de mooie Hardangerbru. Nu hebben we de gelegenheid om een foto te maken met droog weer.

En als we verder rijden richting Eidfjord krijgen we prachtige luchten en mooie Viking cruiseschip in Eidfjordwolken die op het water lijken te liggen. Er ligt ook een cruiseboot en als we stoppen om foto’s te maken van bomen met een gebreide jas is het geheel een plaatje!!

We hebben een afspraak in het Hardangervidda Natuur museum waar we eerst kunnen kijken naar een prachtige film van Ivo Caprino over het leven op deze plek en daarna naar een expositie over flora en fauna. Het is het grootste bergplateau in Europa (Vidda = hoogvlakte) van zo’n 7500 km2 op ongeveer 900 m met 3 dalen – meren – beken – 2 rivieren – rendieren – vele vogelsoorten – zeer gevarieerde flora. Hier is ook de koffiepauze en zoals gewoonlijk is er ook een grote winkel bij met vooral veel outdoor kleding (en mooi ook!!). en de geiten eten het gras van het dak!

waterval met regenboog aan de andere kantDan een klein stukje doorrijden om de grote waterval Voringfossen te zien: eerst vanaf de weg (bij een P) en dan een stukje hoger vanaf hotel Fossli. Prachtig met zelfs regenbogen.

Onderweg stoppen we nog een keer bij sneeuw langs de weg. Even nog sneeuwballen gooien want dit is de laatste mogelijkheid.

De lunchstop is in Geilo, een toeristenplaats voor de zomer en de winter. Skiën in sneeuwballen gooien!de winter en wandelen in de zomer en ze zijn berekend op vele bezoekers want bijna het hele stadje is hotel – restaurant – appartementen en het ligt op een knooppunt van wegen dus goed te bereiken.

Via een middagstop bij een winkelcentrum voor koffie en w.c. bezoek (en een ijsje natuurlijk) maken we de cirkel rond als we aankomen in ons hotel in Oslo.

Even wat moeite om de kamerindeling goed te krijgen want een aantal dames die een kamer delen zouden samen in een groot bed moeten slapen maar ook dat komt weer in orde. Kunnen we daarna genieten van een heerlijk buffet (dat is een aantal dagen geleden want soms is er een vast menu)

Dag 12: Oslo – vlucht naar Amsterdam

ParlementsgebouwDe chauffeur heeft met zijn baas geregeld dat we de bus tot onze beschikking hebben vandaag (en niet alleen voor de transfer). We vliegen namelijk pas in de avond dus we hebben nog een aantal uren die we in Oslo kunnen doorbrengen. Dus om 10 uur komt Ove voorrijden en hij heeft vandaag zijn 5 jarige dochter bij zich die een dagje met papa mee mag!

We stappen uit bij het stadhuis en dan is iedereen vrij tot 4 uur. Ik ga nog even met Schuine hellingen om over te lopendiegenen die willen te voet (door de Karl Johansstraat) naar het operagebouw. De 1e dag hebben we daar onze 1e fotostop gehad maar er was niet genoeg tijd om alles van binnen en buiten goed te bekijken en te beklimmen. Je kunt namelijk een aantal schuine hellingen op voor mooie uitzichten over het water en een deel van de stad.

Wisseling van de wachtIedereen vermaakt zich met winkelen  - kathedraal bekijken – museumbezoek etc. Ik zit rond het middaguur even op een bankje bij het koninklijk paleis als ik muziek hoor. De militaire drumband komt richting het paleis met wat militairen en dan blijkt dat de wacht wordt afgelost met een groot ceremonieel vertoon. Even kijken dus en wat foto's maken.

Om 4 uur is het dan toch echt tijd om te vertrekken uit de stad. Er is wat oponthoud op de weg vanwege een eerder ongeluk maar we zijn ruim op tijd op het vliegveld. Iedereen inchecken bij de machine (1 mevrouw uit de groep ziet haar Op weg naar huiszoon hier die voor zaken in Oslo was) – koffers brengen naar de balie en terugvliegen naar Nederland.

De reis zit er op en we hebben genoten van Puur Natuur met Kras!!!!  Prachtig weer – leuke mensen – goede chauffeur. Volgend jaar wil ik deze reis absoluut weer een keer leiden!!!

En nu ik dit schrijf ben ik ook al weer terug van de (3e) reis Baltische Staten maar daar heb ik al over geschreven.

Dinsdag 12 september volgt de (4e) reis Spanje en Portugal compleet maar die staat ook al op het blog. Het wordt dus weer even rustig op het blog.

Eind september volgt de laatste reis van mijn seizoen: Grand Tour Andalusië met 5 dagen verlenging aan de Costa del Sol. (ook geen straf toch?) waarschijnlijk ga ik daar nog wat over schrijven. Wordt vervolgd dus!!!

1. Tempelmann-Boudewijns:
    9 september 2017
    Wat een mooie foto's merci met de verhalen erbij.h.gr.