Noorwegen, Puur natuur, 12 dagen met Kras: dag 3

14 augustus 2017 - Trondheim, Noorwegen

Dag 3:  Oppdal – Trondheim

Gisteren hebben we dus een flink stuk naar het noorden gereden waardoor we vandaag niet zo vroeg weg hoeven te rijden en de dag relaxed kunnen beginnen na een zeer uitgebreid ontbijt. Even voor 9 uur rijden we weg bij het hotel (waar ik nota bene de Zweedse chauffeur zie waarmee ik vorig jaar deze reis heb gemaakt. De wereld is klein!)

koffiepauze in de T.V. toren in TrondheimVan zuid naar noord loopt de E6 dus die weg moeten we volgen. Het is echter gewoon een 2 baans weg want Noorwegen is zo’n 10 keer groter dan Nederland maar het land heeft maar rond de 5 miljoen inwoners dus erg druk is het niet op de weg behalve rond de grote steden. Wel opvallend veel auto’s op de weg met Nederlandse nummerborden.

Na een uurtje stoppen we even bij een parkeerplaats met een kabbelend riviertje en toiletten zodat we op ons gemak door kunnen rijden naar Trondheim. Ik heb naar het restaurant in de T.V. toren van Trondheim gebeld om te melden dat ik in het ronddraaiende restaurant koffie wil komen drinken. Na enige aarzeling mogen we daar inderdaad plaatsnemen en niet in de (niet ronddraaiende) bar daaronder.

De T.V. toren is 120 m hoog maar het restaurant is op 74 m hoogte. In een uuruitzicht op de stad vanaf de toren draait het restaurant 360 graden en wij kunnen dus een mooi deel daarvan meemaken. Prachtig heder weer en mooi zicht op de stad en het water. In de haven zien we een boot liggen van de Hurtigruten. Morgen gaan wij daar een tocht mee maken.

Rond 12 uur vertrekken we naar het centrum van Trondheim: de stad van de Vikingkoningen en de historische hoofdstad van Noorwegen. We stappen uit bij de Nidaros kathedraal (die bezoeken we aan het einde van de middag) en gaan een wandelingetje maken door de stad voordat we gaan lunchen.

de Gamle (oude) brug over de rivierAchter de kathedraal loopt de rivier Nidelva en we steken de oude brug over om de straatjes te bekijken in de wijk Bakklandet. Een eigen,  gezellige wijk met leuke straatjes, winkeltjes en terrasjes.

En: de allereerste fietslift ter wereld om een beetje makkelijk de heuvel op te komen met de fiets. Ik zal proberen of er een filmpje geplaatst kan worden (met behulp van hier de allereerste fietslift ter wereld om de heuvel op te komenhet thuisfront) Is intussen gebeurd en hiernaast te zien bij de video's

Langs de waterkant vele pakhuizen gebouwd op water, nu veelal winkels – ateliertjes – restaurantjes en de huizen in deze wijk waren vroeger voor de arbeiders maar nu veelal gerestaureerd en in trek om in te wonen.

Terug in de stad en op de markt is er vrije tijd voor lunch en winkelen (en een museum) en om half 5 is er een bezoek met gids geregeld in de kathedraal.

altaar onder de vieringtorenOp deze plaats stond in de 11e eeuw een kleine kerk bij het graf van Olav de heilige (de koning die de mensen in zijn land wilde kerstenen. Hij stierf in de slag van Sikklestad maar zijn lichaam bleef intact in de kist en in de kerk ontsprong een bron en drinkend van dat water konden velen genezen van allerlei ziektes en kwalen. Na diverse branden werd de kerk steeds opgebouwd en we bewonderen 2 prachtige orgels – een mooi roosvenster – het hoofdaltaar en de gebrandschilderde ramen. In de crypte zijn nog oude grafstenen te bewonderen.

We slapen vanavond in het Scandic hotel bij het voetbalstadion en het congrescentrum. Een redelijk nieuw  hotel (mijn raam kijkt uit op het voetbalveld) uitzicht op de T.V. toren vanaf de bar van het hotel op de 21e etagemet een panorama bar op de 21e etage.

Na he avondeten gaan we dus boven een kijkje nemen en zien nu de stad van bovenaf op een net ander plekje met tegenover het hotel nog zicht op de t.v. toren waar we vanochtend waren.

Mooi en leuke dag vandaag meet mooi weer (alweer – slechts en paar druppels zijn er vandaag gevallen). Morgen een boottocht met de Hurtigrute van Trondheim naar Kristiansund