Noorwegen, Puur natuur 12 dagen met Kras: dag 1

12 augustus 2017 - Oslo, Noorwegen

Dag 1: Amsterdam – Oslo

Na alle reizen door Spanje en Portugal en na 2 keer de Baltische staten mag ik 12 augustus weer naar Noorwegen voor de 12 daagse reis Puur Natuur. Vorig jaar heb ik die ook 1 keer mogen begeleiden en gelukkig ben ik dit jaar weer ingedeeld voor 1 reis. Gelukkig maar, want Noorwegen is een van mijn favoriete landen.

operagebouw OsloWe vliegen met de KLM van Amsterdam naar Oslo en na 1,5 uur zetten we voet aan de grond tegen 11 uur. Wachten op de koffers, Noorse Kronen pinnen en dan kan de bus voor komen rijden met Ove, onze chauffeur voor de hele reis.

We hebben de hele dag nog voor ons dus we gaan de stad in. De allereerste kennismaking, de eerste fotostop, is voor het operagebouw uit 2008 aan de waterkant. Voorheen was het gebouw al vanuit de verte te zien maar de omgeving wordt nu in een snel tempo volgebouwd.

Het gebouw is van binnen (veel hout) en van buiten prachtig. Het lijken ijsschotsen het gebouw was klaar in 2008die vanaf het water uitsteken en je kunt alle schuine hellingen op lopen en zelfs op het dak komen. Mooi uitzicht over het Oslo fjord. Na een korte rondrit door het centrum (we zien de Nationale Galerie – Theater – Universiteit – Koninklijk paleis en de Karl Johan Gate) stoppen we bij het stadhuis voor vrije tijd en lunch.

fresco over W.O.IIIk ga met de groep het stadhuis in om de mooie wandschilderingen te bewonderen in de grote hal. Het stadhuis is uit 1950 en lokale kunstenaars hebben de wanden helemaal geschilderd met diverse thema’s. De bezetting in de Tweede Wereldoorlog – de diverse regio’s van Noorwegen – ambachten etc. Het is zaterdag dus helaas zijn de zalen o de 1e etage niet open voor publiek . het stadhuis is helemaal gebouwd met materialen uit het land zelf.

Na de lunch rijden we (via een mooie villawijk en de woning van minister president) het beroemde boze jongetjenaar het Vigelandpark met de prachtige beelden van de beeldhouwer Vigeland in een heel groot park bijeen gezet naar ontwerp van hem zelf.

Vele beelden van allerlei houdingen van mensen met spelende kinderen – het boze stampvoetende jongetje – de fontein – de zuil: alles levensecht en we komen ogen te kort. Bovendien is het heerlijk weer om in het park te lopen.

van beneden af gezienNoorwegen, Puur natuur 12 dagen met KrasAls laatste voor vandaag bezoeken we de springschans Holmenkollen, op de heuvel. Nog niet zo lang geleden helemaal nieuw gebouwd en als een slingerende banaan steekt de schans omhoog. Het record staat niet op een sprong van rond de 141 meter maar nu in de zomer kun je er tokkelend van boven naar beneden.

Rond half 6 rijden we naar hotel Quaity Expo om de mooie kamers in te checken en genieten van een heerlijk buffet.

De meeste mensen maken het niet laat want vanochtend was het vroeg dag.

Morgen een lange dag van Oslo naar Oppdal via Lillehammer en de Peer Gyntveg

1. Corrie:
    16 augustus 2017
    Gaaf Tonny,mooie stad mooie route. Geniet ervan.groetjes.
  2. Tonny:
    17 augustus 2017
    ben ik aan het doen Corrie. zo'n mooi land!!! en heerlijk weer.