Noord Spanje en Picos de Europa 10 mei 2014 (deel 2)

10 mei 2014 - Riaño, Spanje

10 mei 2014: Potes – Riaño – León:  deel 2

rivier de Deva stroomt door PotesVan Fuente Dé rijden we in een half uurtje terug naar Potes, het belangrijkste dorp in deze streek: vallei van Liébana. Het ligt erg beschut, ver van de zeewind en met een droog klimaat en er groeit hier veel fruit. Het stadje bestond al in de 8e eeuw en het lokale gerecht hier is “cocido lebanigo” met o.a kikkererwten maar de winkels liggen ook vol met de ingredienten voor de beroemde “fabada” een witte bonenschotel met vlees. We stoppen hier voor de lunch. Het is zaterdagmiddag en gezellig druk in het stadje

Maar daarna wacht ons nog een hele rit. We moeten de pas over: Puerto de San Glorio (we krijgen eerst een klein tunneltje voor maximaal 3,70 m!!!!! – past net) op meer dan 1600 m hoogte. Het is een van de passen met de grootste hoogteverschillen. Hier stoppen we, want er gaat een weg nog verder omhoog naar de beer van de beeldhouwer Otero uit Santillana del mareen uitkijkpunt, 2 km verderop: Mirador de Liesba. Met de goede lopers ga ik naar boven, totaal heen en terug zijn we een uur aan het lopen, heerlijk!!! Vlakbij is ook een skistation San glorio.

De pas ligt net op de grens van Cantabria en Castilla-León en als we gaan afdalen richting Riaño rijden we door de kloof van de rivier de Yuso. Vele dorpjes onderweg hebben de toevoeging “de la reina” (van de koningin????)

stuwmeer van RiañoOp 1148 m hoogte ligt een nieuw stadje: Riaño, aan het gelijknamige stuwmeer. Voor dit stuwmeer moesten 8 dorpjes verdwijnen. Al het puin ligt op de bodem van het stuwmeer en slechts 2 oude kerkjes zijn steen voor steen afgebroken en in het nieuwe Riaño weer opgebouwd. Door het stuwmeer is het gebied grotendeels ontvolkt en nu is er alleen een beetje toerisme: jacht - natuurzoekers - bergliefhebbers.

De fotostop van het stuwmeer is de laatste voor vandaag want het is nog iets meer dan 90 km naar León en het landschap wordt weer vlakker. Pas tegen 7 uur komen we aan in het hotel na een uitgesproken prachtige dag met heel veel zon – heel veel prachtige vergezichten en heel veel tevreden gasten!!!

Hopelijk over 3 weken weer dit mooie weer want dan mag ik deze trip weer maken.

Ik verheug me er nu al op!!!!

Morgen bezoek aan León en dan naar Salamanca