Noord Spanje en de Picos de Europa (De Jong Intra) 2 – 11 mei (7)

11 mei 2016 - Toledo, Spanje

10 en 11 mei 2016

Avila vanaf Cuatro postesDe reis zit er bijna op. We vertrekken vanuit Salamanca naar Avila, de best ommuurde stad van Europa en ook nog de oudste en helemaal intact. Gebouwd tussen 1090 en 1099 net na de herovering van de Christenen op de Moren. Het is tevens de hoogst gelegen provinciehoofdstad (1100m) en bij aankomst is het behoorlijk koud. Eerst maar koffie drinken dus en dn wandelen door het centrum. Natuurlijk langs het geboortehuis van Teresa van Avila (nu staat er een kerk op die plaats en zoals altijd ga ik het museum bezoeken over de Vettonen = een Keltische stam die ver voor de jaartelling in dit gebied woonde en zich bezighield met veeteelt (stieren – schapen vooral). Mooi opgezet met veel info over het leven in die tijd.

We hebben nog tijd voor de lunch – het is te koud om te wandelen over de de best bewaarde muren en gebouwd tussen 1090 en 1099stadsmuren – en dan gaan we via de Sierra de Gredos op weg naar Toledo, onze laatste stop op deze reis. Helaas ondereg ook regen en na een middagtop in Maqueda voor een drankje en een sanitaire stop rijden we naar de plek aan de overkant van de Taag voor een foto met zicht op Toledo. De zon schijnt niet maar de foto’s lukken desondanks. Bij de brug met zicht op de kerk san Juan de los reyes nog een foto en dan naar het hotel. Het is geen weer om een terrasje te pakken

De volgende ochtend is het gelukkig droog en stappen we uit de bus vlakbij het busstation in Toledo. Daar zijn roltrappen gemaakt om de bussen uit het centrum te weren en met 5 roltrappen staan we in het centrum. We hebben niet al te veel tijd dus we lopen richting kathedraal (even door de zijdeur naar binnen kijken) – gaan even kijken hoe het damasquino werk wordt gemaakt (staal met gouddraad en typisch uit Toledo) en dan gaan we een bezoek brengen aan de voormalige Joodse synagoge met Sefardisch museum (gratis voor 65 plussers en daarnaast is het el Grecomuseum, ook al gratis voor 65+ en slechts 3 € voor de rest.

puente san martin met stadspoortNog tijd voor koffie en rond 12 uur lopen we naar de brug san Martin. Daar staat de bus klaar om de mensen naar het vliegveld te brengen in Madrid. Geen file onderweg dus ze zijn op tijd. Ik breng ze naar de incheckbalie en neem afscheid want de chauffeur en ik moeten door naar Malaga.

Daar is namelijk vanochtend mijn groep al aangekomen voor de reis het Moorse erfgoed. We zijn 7 uur onderweg, inclusief stop en rond half 9 kom ik aan in het hotel en kan door naar het restaurant waar de groep al zit te eten. Waarover later meer!!

1. Ans van Kessel:
    24 mei 2016
    Roept mooie herinneringen op ! Groetjes, Ans
  2. Cor van Loon:
    24 mei 2016
    Heb nog steeds het idee dat ik erbij was. Het was een prachtige reis en ik geniet er nog steeds van, zeker als ik de foto's bekijk. Jouw verslag is heel beeldend en ik geniet ervan. Dank