Noord-Spanje en Picos de Europa: 15 – 24 sept. 2014 dag 5

19 september 2014 - Santillana del Mar, Spanje

19 sept. 2014:  Getxo – Bilbao – Santillana del Mar

we gaan even op en neer met de hangferryVoor we de stad Getxo verlaten bezoeken we eerst de oudste hangbrug ter wereld: Puente de Vizcaya. Er hangt een soort bak aan de kabels van de brug waar 6 auto’s per keer op passen en waar aan beide kanten een overdekt stuk is voor voetpassagiers. Er wordt zeer druk gebruik van gemaakt want aan beide kanten van het water is een woonwijk. Omrijden is 20 km en als je te voet bent kost de overtocht (overdag) € 0,35. Om het een keer mee te maken gaan we met bijna de hele groep dus op en neer met de ferry. Mooi staaltje ingenieurskunst!

Dan is het tijd om te vertrekken naar Bilbao. Gisteravond op t.v. heb ik al een er staat een springer klaarreportage gezien van de training van cliffdiving: duiken vanaf de brug naast het Guggenheim museum: op 27 m hoogte vanaf het water zien we rond het middaguur een aantal springers hun capriolen maken. Volgens de speaker bereiken ze een snelheid van 90 km/u !!

Wij komen natuurlijk allereerst voor het bezoek aan Guggenheim. Eerst de buitenkant van het gebouw bewonderen met een aantal kunstwerken die buiten staan opgesteld: de grote spin (maman) heeft nu zijn poten maman, de spiningepakt gekregen vanwege de vele toeschouwers voor het plankspringen – de tulpen van Jeff Koons en natuurlijk voor het gebouw de puppy van meer dan 12 m hoog. In mei en in oktober wordt hij voorzien van nieuwe bloemen die weer een half jaar de hond moeten laten pronken

Na de lunch rijden we naar onze volgende halteplaats: Santillana del Mar, een van de eerste stadjes die in Spanje tot monument werd verklaard. Alle huizen zijn monumenten en pronkstukken uit de 13e – 18e eeuw en velen waren herenhuizen van adellijke families. We brengen eerst de koffers naar de kamer in Posada San Marcos en dan wandelen we door het stadje.

Allereerst echter brengen we een bezoekje aan het klooster van slotnonnen. Zij koekjes halen bij de slot nonnen in Santillana del marmaken koekjes en verkopen die via een luik. 1 non heeft steeds beldienst (vaak is het dezelfde) en degene die ons vandaag helpt herkent me zelfs van de vorige keren.

We lopen gezamenlijk door het oude stadje want op het einde van de hoofdstraat staat een 11e eeuws kerkje met een 12e eeuwse kloosterhof. In de kerk de resten van de plaatselijke heilige: Santa Illana (Juliana) vandaar de naam van de stad

Hoewel genoemd de stad van de 3 leugens: Santillana del mar = ni santa – ni llana – ni mar (geen heilige – niet vlak – niet aan de zee) is er dus wel een heilige. Illana, christen geworden tegen de wil van pa die haar uit wilde huwelijken aan een en een mooi straatje: Santillana del Maredelman. Zij weigert en moet het bekopen met haar dood. Mooi kerkje met o.a. nog ramen van albast

Dan nog wat tijd om doot de straatjes te wandelen en wat te winkelen of te drinken voor het avondeten

Morgen staan de Picos de Europa op het programma: duimen voor mooi weer