Het Moorse Erfgoed: Cádiz - Puerto de Santa María - Jerez

6 juni 2012 - Jerez, Spanje

Woensdag 6 juni

Vandaag gaan we eerst een van de oudste steden van het Iberisch schiereiland bekijken: Cádiz.

Hier woonden vroeger waarschijnlijk de Tartessiërs en in de oudheid was  dit het absolute einde van de wereld. Volgens de legende is de stad gesticht door Hercules, volgens de historici is de stad zo’n 3.000 jaar oud. (en was toen een eiland)

De Feniciers  (zeevaarders uit het huidige Libanon) hadden hier een handelspost die ze noemden: Gadir, (= Fort = ommuurde stad)  voor de uitvoer van tin uit de Sierra Morena en handel met het zilver uit Huelva.De Romeinen noemden de stad Julia Augusta Gaditana (Gades – inwoners heten nog steeds gaditanes). Ook zij voerden hier hun produkten uit: delfstoffen – wijn – wol – gezouten vis. De vrouwen uit de stad waren gewild als danseressen op Romeinse feesten. Later werd de stad Moors en de westgoten zowel als de Noormannen plunderden hier.De stad was strategisch van groot belang à aan 3 kanten is de zee – nu is er een brug van 1400 m. Het was een havenplaats aan de oceaan maar ook vlakbij de Midd. Zee en aan de monding van een rivier en het ligt bijna op een eiland. Er is eeuwenlang om de stad gevochten: Romeinen – Carthagers – Moren – Engelsen – Napoleon – Franco.

Hiervandaan vertrok Columbus voor zijn 2e reis.

Wij stappen uit bij een hele grote ficus, aan de zeekant en lopen via de smalle straatjes naar het centrum, via de overdekte marktplaats met zeer verse vis en vers fruit. Koffie-/winkeltijd en daarna met de ferry naar de overkant van de baai: we gaan (weer) vis eten bij Romerijo  in El Puerto de Santa María. De lokalen kopen dan vis en schaaldieren in hun winkel en eten dat aan een tafeltje in het restaurant op met drineken en evt. een salade. Heerlijk eten voor zeer schappelijke prijzen.

Columbus en Americo vespucci hebben hier een tijdje gewoond en in de stad is de bodega van Osborne (van alle grote  stieren langs de weg) maar wij gaan altijd naar de bodega van Gonzalez Byass in Jerez. Dit wordt (met flinke korting) voor ons geregeld door onze lokale agent.

Daar krijgen we een rondleiding van een Vlaams sprekende dame, we zien een film over de sherrybereiding en de geschiedenis van de bodega, we zien natuurlijk allerlei vaten liggen, ook een aantal ondertekend door vele beroemdheden en dan is het tijd om te proeven.

Dat doen ook elke dag de huismuizen. Voor hen staat er altijd een glaasje sherry klaar met een trapje zodat ze een slokje kunnen drinken. Wij proeven 3 verschillende sherry’s van droog naar zoet (de ene valt beter in de smaak dan de andere)en dan is het tijd om terug te keren naar het hotel. Voor velen is het veel te warm om op straat te blijven en b.v. te winkelen. Het is al dagen boven de 35 graden. Afkoelen op de kamer en in de bar van het hotel dan maar.

Groetjes Tonny