Kerstreis 2017: 10 dagen Costa de Lisboa 24 dec. – 2 jan Dag 9 en 10

2 januari 2018 - Lissabon, Portugal

Dag 9: 1 januari 2018:  laatste vrije dag

volle maan - springtij? - het water is wildIedereen is vrij vandaag en kan zelf bepalen wat men gaat doen. Sommigen hebben het vannacht een beetje laat gemaakt maar vanwege de feestelijkheden kunnen we vandaag ontbijten tot maar liefst half 12!! Dat is een beetje brunchen als je laat komt eten. Mijn biologische klok staat bijna altijd op dezelfde tijd maar er is geen haast om te douchen en aan te kleden. Lekker even aan rommelen – wat t.v. kijken (we hebben de BVN zender op de tv) en dan pas douchen en aankleden om daarna beneden te ontbijten.

Het is prachtig weer met zon en niet koud dus zonder jas kunnen we vandaag naar niet te ver de golfbreker opbuiten. Ik besluit een flink stuk langs de boulevard te lopen richting Estoril en deze keer niet richting Cascais. De oceaan is wild en de golven beuken op de golfbrekers en komen zelfs over de boulevard. Eerst is er nog een groot deel strand te zien maar een tijdje later zie je er niets meer van

hier geen muts van de unoxEr staat een groepje op het strand te eten en te drinken in allerlei kledij. Ze drinken zichzelf moed in want ze nemen direct een duik in zee. Ook een stuk verder zie ik een groepje in witte pakken (Capoeira?) allerlei oefeningen doen en ook zij gaan even later het water in. Als ze terugkomen om zich af te drogen en weer aan te kleden worden ze verrast door een grote golf die reikt tot aan het muurtje waar ze staan en diverse tassen gaan met de golf mee: rennen om te redden wat er te redden valt. Later hoor ik dat eeneven opwarmen en spieren warm maken persoon van de onze groep ook is verrast door een golf die zijn mobieltje mee het water in nam en hij heeft het nooit meer terug gevonden.

Ik loop helemaal tot aan het einde van de boulevard en kom af en toe iemand tegen van de groep. Iedereen is aan het genieten van het mooie weer. Aan het einde moet ik een trap op de stad in of terug langs de zee en ik kies voor het laatste. Vele terrassen zijn open en het is gezellig druk. Ik lunch dus ook op een terrasje en halverwege de middag ga ik terug richting hotel na eerst een tijdje in het park te hebben gezeten met de kerststalvoor het casino en de kerk te hebben bezocht op het einde van de straat waar ons hotel ook ligt.

Dan een tijdje rommelen op de kamer – koffer inpakken – een blogje schrijven en dan is het weer tijd voor ons laatste diner. Ik heb gevraagd om weer een lange tafel klaar te zetten i.p.v. tafeltjes van 4 en wordt door iedereen als prettig ervaren.

Op het einde van het diner wordt ik toegesproken door de groep en bedankt voor het begeleiden van de reis (wat ik heel graag gedaan heb). Ik krijg bij de envelop met de attentie ook een leuke kaart waar iedereen wat liefs op heeft geschreven!!

We kletsen nog wat na maar iedereen is op tijd naar de kamer!

Dag 10: 2 januari: naar huis!

We hebben een ochtendvlucht naar huis. Het vliegtuig zal vertrekken om 09.20 u en we kunnen gaan boardendat betekent dat we 2 uur van te voren op het vliegveld aanwezig moeten zijn. Het is zo’n 40 min rijden dus om half 7 in de ochtend zit iedereen in de bus voor de rit naar Lissabon. Normaal vlieg ik altijd met de KLM van Lissabon naar huis en de chauffeur denkt dat ook dus we stappen uit bij terminal 1. Net als de bus weg rijdt kom ik erachter dat we in terminal 2 moeten zijn want we vliegen met Transavia!! Gelukkig staan er pendelbussen voor de deur dus hup!, iedereen met de koffer in de bus en naar terminal 2. Inchecken is al begonnen maar in het begin gaat het erg traag. Gelukkig worden er een paar balies extra geopend en dan gaat het redelijk snel.

we mogen zelf naar het vliegtuigMaar ook bij de security moeten we in de rij en als we daar door zijn kunnen we eigenlijk meteen aansluiten in de rij om in te stappen. Uiteindelijk moeten de passagiers van de heenvlucht er nog uit net als hun bagage en met een vertraging van 40 minuten stijgen we op. Ik kan een beetje slapen tot er behoorlijk wat turbulentie is (een voorbode van de storm van morgen?) We landen min of meer op de opgegeven tijd en niet al te lang moeten we wachten op de koffers. Rond 4 uur ben ik thuis en dan zit de reis er echt op!!

Ik heb genoten van de groep – het hotel – de excursies – de extra tochtjes met de groep etc. etc. afwachten wanneer ik weer op reis kan.

Maar eerst is er volgende week een vakantiebeurs, waarover meer in het volgende blogje

1. Eva Beun-Dam:
    6 januari 2018
    Hartelijk bedankt voor het reisverslag wat je gemaakt hebt. Ik heb het met veel plezier gelezen en op deze manier met veel genoegen onze reis nog een keer beleefd.
  2. Tonny:
    8 januari 2018