Kerstreis 2017: 10 dagen Costa de Lisboa 24 dec. – 2 jan Dag 6

29 december 2017 - Lissabon, Portugal

Dag 6: 29 december:  vrije dag en naar de overkant van de Taag

weer met een groepje naar Lissabon met de treinIk heb met liefhebbers die weer mee willen naar Lissabon om 10 u afgesproken in de hal. Er gaat weer een flinke groep mee met de trein. Anderen hebben hun eigen plan getrokken voor b.v. Cascais – wandelen – winkelen etc..

Bij aankomst in Lissabon bij station Cais do sodré gaat de groep splitsen. Een aantal gaat namelijk een dagkaart openbaar vervoer kopen voor 6.50€ zodat ze metwe zijn aan de overkantelke tram – metro – funiculair mee kunnen rijden. Geen geld! En naar later blijkt hebben ze er uitgebreid gebruik van gemaakt.

Ik ga met een groepje kaartjes kopen voor de ferry naar de overkant. Voor 3 € ben je op en neer en de ferry vaart af en aan. We zijn dan ook snel aan de overkant (in Cacilhas) en we besluiten bij een kiosk eerst koffie te drinken.

overal langs de kade lege panden met graffitiDaarna lopen we langs de kade waar veel gebouwtjes leeg staan die vroeger bezet waren voor kleine industrietjes. Heel veel voorgevels zijn bespoten met prachtige graffiti, met toestemming van de gemeente overigens. We zien een visser die net 2 flinke vissen uit het water heeft gehaald: eentje ziet er uit als een hondshaai die ik vaak in Zuid-Spanje zie. We lopen helemaal langs de kade langs een paar restaurantjes waar je p het terras met een beetje golfslag natte voeten krijgt.

En dan staan we opeen voor een lift die ons de heuvel opbrengt naar het stadje boven een mooi uitzichtAlmada, waar ook het grote Christusbeeld staat. Voor 50 cent kunnen we op en neer met de lift (65- betaalt een euro) en boven hebben we een prachtig uitzicht op Lissabon – de waterkant aan onze voeten en de Taag. We lopen daar even rond – gaan terug met de lift en besluiten in het en sardientjes etenhaventje van Cacilhas te lunchen. Een aantal gaan voor de vissoep maar ik heb nog geen sardientjes gegeten dus die bestel ik nu.

Daarna weer terug met de ferry naar Lissabon om nog een rondje te lopen door de prachtig vernieuwde markthal: mercado da Ribeira. De laatste keer dat ik daar was en dat is al heel lang geleden waren er kleine eettentjes met lange tafels en papieren tafellakens om allemaal samen aan tafel te eten. Nu is het net de Mercado sanin kerstsfeer Miguel in Madrid of de markthal in Rotterdam. Mooie eettentjes en winkeltjes en een deel is nog overdekte markt

Dan nog even een kopje koffie op het terras in de zon en met de trein weer terug naar Estoril. Heerlijke dag!! Morgen naar Cabo da Roca en Sintra

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Corrie:
    31 december 2017
    Net je film van de Flambaan gezien. Ook mooi.