Kerstreis 2017: 10 dagen Costa de Lisboa 24 dec. – 2 jan Dag 4

27 december 2017 - Lissabon, Portugal

Dag 4: 27 december:  vrije dag

elke 20 min een treinVandaag een dag zonder programma maar dat wil niet zeggen dat we niets gaan doen. Ik heb voorgesteld om de mensen die willen, mee te nemen met de trein naar Lissabon. Daar gaan de mensen in groepjes uit elkaar om de dag naar eigen inzicht en wensen in te delen.

Bijna iedereen staat om half 11 in de hal en de straat uitlopend komen we al snel bij het station. Bij het loket moet iedereen eerst een kaartje kopen (0,50 €) en daar komt het geld op voor de treinrit. Voor 2,20 € kunnen de 65+ mensen op en neer en de anderen betalen het dubbele. Wil je dan in Lissabon ook weer verder met metroeerst de beroemde pasteis van Belem gaan proeven of tram moet je een ander vervoerkaartje kopen van 0,50 € en daar weer geld op opladen.

Een deel van de groep stapt uit op het eindstation: cais do Sodré maar 11 mensen gaan met mij naar de wijk Belém. Gisteren hebben we hier de monumenten bekeken van buitenaf en de kerk van binnen maar wij gaan nu allereerst koffie drinken en pasteis eten bij de beroemdste en oudste pasteleria van Lissabon, gevestigd in een oude suikerfabriek.

genietenBuiten staan de mensen in een lange rij om de beroemde “pasteis de Belém” te kopen voor 1,10 €  per stuk. Alleen de pasteis die hier worden gemaakt heten zo en alle anderen die her en der worden gemaakt heten “pasteis de nata”. Wij gaan hier naar binnen en iedereen kijkt de ogen uit. We moeten nog even in de rij wachten tot er tafeltjes vrij komen maar ook dat is zo gebeurd.

Allemaal koffie met een pasteis en smullen maar. Weer buiten gaan de mensen Hendrik de zeevaarder, de grote stimulatorweer in groepjes verder en ik had aangekondigd dat ik naar het scheepvaartmuseum wilde gaan. Niemand  wilde mee dus heb ik de dag verder alleen doorgebracht. Lange rijen staan er altijd voor het klooster van Los jerónimos maar bij het scheepvaartmuseum, ook in hetzelfde gebouw, heb ik zo mijn kaartje gekocht. Alles over de ontwikkeling van de botenbouw – de geschiedenis van de ontdekkingsreizen (met als 1e grote stimulator Hendrik de Zeevaarder) – allerlei navigatie instrumenten tot aan de vroegste zeevaart geschiedenis. In een ander gebouw wat bij het museum hoort zie ik allerlei sloepen en koninklijke boten staan.

in een voormalige elektriciteitscentraleIk neem in het restaurant meteen een lunch en dan loop ik (in de regen) naar de ander kant van de spoorlijn via een tunneltje en dan kom je weer uit bij het Monument van de Ontdekkingen. Maar ik wil een stukje verder. Op mijn “to do list” staat een wandeling langs het nieuwe museum aan het water: MAAT (architectuur – kunst = arte – techniek) in de voormalige elektriciteitscentrale. Daar is een nieuw en modern deel bijgebouwd waar je zelfs mooie vormgeving en je kunt op het dak lopenover het dak kunt lopen met mooi uitzicht over het water. Het is dan ook al lang weer droog.

Dan is het voor mij weer tijd om de trein te nemen vanaf station Belem naar Estoril

Later bij de borrel en tijdens het eten horen we alle verschillende verhalen van de gasten. Museum – tuktuk – trammetje lijn 28 – met de taxi naar het hotel etc. Iedereen heeft genoten van een dag zonder vast programma.

Morgen een lange dag: we gaan met de bus naar Obidos – Alcobaça - Fatima

1. Corrie:
    29 december 2017
    Mooi Tonny, bijzondere nieuwe bezienswaardigheden, geniet van je reis.
  2. Tonny:
    30 december 2017
    doe ik Corrie. het is heerlijk weer en een leuke groep met veel vrij om iets te organiseren voor de groep. we genieten met ons allen