Kerstreis 2017: 10 dagen Costa de Lisboa 24 dec. – 2 jan. dag 3

26 december 2017 - Lissabon, Portugal

Dag 3: 26 december. stadsbezoek Lissabon

Torre de BelemWe vertrekken vandaag om 9 u met de bus naar Lissabon. Het is 2e Kerstdag maar dat wordt in Portugal niet gevierd. Wel zijn alle ambtenaren vrij en hebben de kinderen vakantie dus is het niet druk op de weg. We hebben om half 10 afgesproken met de stadsgids Odete bij de Torre de Belem en als wij aankomen staat ze al te wachten.

De tour kan beginnen en allereerst maken we foto’s van de toren, gebouwd begin jaren 1500 als wachttoren in de rivier de Taag. Vroeger wapenarsenaal – kruitkamer – en een deel was gevangenis. Versieringen zijn in de typische Manuelinostijl die herinneren aan de scheepvaart.

De volgende stop is het monument van de ontdekkingen uit 1960: de 500ste monument van de ontdekkingensterfdag van de grote stimulator van de ontdekkingsreizen: Hendrik de Zeevaarder. Het heeft de vorm van een karveel (boot) met hendrik voorop en langs de zijkanten beroemde figuren zoals Vasco da Gama – koningin Filippa (moeder) – carthografen etc.

Op de grond voor het monument een wereldkaart met alle data van de ontdekkingen uit de 15e en 16e eeuw

kerk Los Jeronimos

Daarna moeten we naar de andere kant van de spoorlijn (de lijn Cascais – Lissabon loopt hier) om een bezoek te brengen aan Mosteiro dos Jeronimos. Hier stond ooit een kapel waar zeevaarders kwamen bidden voor vertrek om een behouden thuiskomst te hebben. Koning Manuel heeft de kerk met klooster laten bouwen, ook weer in Manuelinostijl. Binnen zijn de praalgraven van 2 beroemde Portugezen: Camoes, de nationale dichter die een groot epos schreef  “Os Lusidades” en de ontdekker van India: VascoVasco da Gama, de ontdekkingsreiziger da Gama. We bewonderen de kerk en dan we richting het centrum langs een aantal musea en onder de grote hangbrug door: Ponte 25 de abril uit 1966

We rijden helemaal langs de waterkant via Praca do Comercio om te gaan wandelen in de Alfamawijk: de naam komt uit het Arabisch en betekent: al-hamma – de waterbron. Dit was in de Moorse tijd (tot half 12e eeuw) de medina, de ommuurde stadswijk. In de christelijke tijd woonden er voornamelijk welgestelde Sé: kathedraalJoden en Christenen. We houden hier ook een pauze om een kopje koffie te drinken (gaat wel heel traag!!!!) maar we brengen natuurlijk ook een bezoek aan de Sé: de kathedraal waar eeuwen geleden de H. Antonius is gedoopt. Hij werd eind 12e eeuw geboren vlakbij de kathedraal maar wij kennen hem vooral als Antonius van Padua omdat hij in de Italiaanse stad is gestorven.

We rijden daarna door de Ciudad Baixa via Praca do Comercio met de Arco Monumental door de winkelstraten – Praca da Figueira – Rossio – Avenida da Liberdade.

Ik wil namelijk nog een laatste fotostop houden aan de bovenkant van het park uitzicht op de stadEduardo VII. Daar hebben we een mooi uitzicht op de lage stad – de zee en het plein met het standbeeld van de Markies van Pombal. Hij is de verantwoordelijke minister geweest van de wederopbouw van de stad na de grote aardbeving van 1755 op Allerheiligen met as gevolg vele branden en meer dan 30.000 doden. Het exacte aantal hebben ze nooit kunnen vaststellen

nog meer bolo do reiTenslotte stappen we uit op de Praca dos restauradores om te gaan genieten van een paar vrije uurtjes. Tijd om te lunchen – te winkelen – kerstkraampjes bekijken op diverse plaatsen – naar de waterkant te lopen etc.. er is voor elk wat wils. overal verspreid in de stad zijn  "pastelerias" = banketbakkers)  waar ze de typische "bolo de rei" verkopen (soort tulband met sucadefruit) maar ook op heel veel plaatsen zie je de pasteis de nata. nog even in de ovenDe allerberoemdste zijn de pasteis van belem maar die mogen alleen maar zo heten als ze uit de beroemde pasteleria van Belem komen (gaan we morgenochtend proeven!!!)

Praca do comercio, nu is de boom verlichtOm half 6 komt de bus weer voorrijden en iedereen is mooi op tijd. De Kerstverlichting is net aangegaan in de stad dus we kunnen nog even de verlichte straten en kerstbomen bewonderen.

Langs de kust rijdend komen we even na 6 uur aan bij het hotel. Een goed gevulde dag!

Morgen een vrije dag voor iedereen maar natuurlijk ga ik een uitje regelen voor de liefhebbers

1. José van Bruggen:
    27 december 2017
    Tonny, wil je mijn email adres veranderen in|:

[email protected]

Wil graag je reisjes volgen. groetjes José