Karakteristiek Andalusië: 23 febr. – 2 maart 2017 (6)

1 maart 2017 - Granada, Spanje

1 maart 2017: Dagtocht Alpujarras

Het belooft alweer een mooie dag te worden. In de ochtend is het nog koud (we zitten tenslotte op bijna 700 m hoogte in de stad Granada) maar er wordt zon verwacht en de temperaturen lopen langzaam op. We hebben een optionele dagtocht naar de Alpujarras, de zuidflank van de Sierra Nevada. Hier werden de Moren naar toe gestuurd na de herovering van Granada, hun laatste bolwerk, in 1492. In de 16e eeuw, na wat opstanden, moesten ook zij het land verlaten en werd het gebied her bevolkt. Een  aantal Moren moesten blijven om hier de landbouwmethodes te leren aan de nieuwe bewoners maar al gauw raakt de streek in verval. Nu zijn overal weer velden met olijfbomen – sinaasappel- citroen- en  amandelbomen etc.

Pampaneira, jalapas (kleden) kopenWe rijden zuidwaarts tot de afslag naar de stad Lanjarón, bekend om het helende bronwater. Vele Spanjaarden komen hier kuren in de vele Spa’s. Net voorbij de stad stoppen we om een foto van het uitzicht op het stadje te nemen en dan gaan we klimmen. Bij Orgiva gaan we links af en we slingeren langzaam de bergen op. Koffie drinken doen we in het mooie stadje Pampaneira (vaak uitgeroepen tot leukste stadje van de streek) na eerst vele smaken chocolade te hebben geproefd in de winkel van het lokale chocoladefabriekje. Daarna nog heerlijk dwalen door de mooie straatjes.

Het hoogste punt van de rit bereiken we bij Trevélez. In deze streek zijn heel veel Trevélez, het hoogst gelegen stadje in Spanjeham drogerijen en we gaan er dus ook een bezoeken. Ik kom al jaren bij dezelfde drogerij (Gonzalez) en na het zien van een video waarin het hele proces van zouten  - wassen en drogen wordt uitgelegd mogen we proeven natuurlijk en evt. wat kopen voor thuis.

Het is ondertussen zo’n mooi weer geworden dat we kunnen lunchen op het dakterras van de familie Gonzalez, in het zonnetje. Hier gaan we de heerlijke ham en kaas proeven die we net ook al hebben gezien in de winkel. Nog wat rondstruinen in het stadje en dan begint de afdaling terug richting Pampaneira. Onderweg stoppen we bij een bron van koolzuurhoudend en ijzerhoudend water. We dalen een stenen trap af en dan zien we de hele groene wand bedekt met een bruin alles bedekt met een soort roestgoedje: het ijzer wat zich afzet tegen de begroeiing: Fuente Agria. Er is ook een plaats gemaakt waar mensen uit de buurt water kunnen halen om thuis te drinken. Ik vind het niet lekker maar het schijnt gezond te zijn.

We rijden deze keer door Orgiva om een stuk langs de rivier de Guadalfeo te rijden en dan komen we aan bij een groot stuwmeer. In de loop der jaren heb ik dit stuwmeer zien aanleggen en gevuld zien worden. Niet al het water wordt meer naar de zee gedragen. Hier is de laatste fotostop en dan rijden we terug naar Granada.

Vanavond nog heerlijk genieten van het buffet in het hotel en morgen is het vroeg dag. We gaan met dezelfde vlucht terug als waar we mee gekomen zijn dus: Heel vroeg op want om 8 u worden we verwacht op het vliegveld van Malaga voor de vlucht van 10 u naar huis.

Het zit er weer op. Vrijdag een dagje thuis en dan met mijn (schoon)zussen een weekend naar Leeuwarden. Al meer dan 30 jaar de gewoonte om een weekend samen door te brengen en normaal gebeurt dat in november. Toen lag helaas mijn man in het ziekenhuis en een schoonzus had veel last van spit dus uitgesteld.