Karakteristiek Andalusië: 23 febr. – 2 maart 2017 (5)

28 februari 2017 - Granada, Spanje

28 febr. 2017: Granada

Het belooft een mooie dag te worden. Was het gisteren koud in Ubeda en Baeza, vandaag schijnt de zon. Ons hotel ligt midden in de stad dus we gaan heerlijk te voet naar het centrum. Het bezoek aan het Alhambra is vanmiddag dus in de ochtend kunnen we een aantal dingen bezoeken.

de wapenschilden van de Kath. Koningen in de Koninklijke kapelDus allereerst naar Plaza Bib-Rambla. Het plein doet diens als Plaza Mayor, dé place to be voor de Spanjaarden, met vele terrassen. Van hieruit lopen we naar het Gemeentehuis, een voormalig klooster waar beelden en medaillons herinneren aan de Kath. Koningen die het lieten bouwen.

Helaas kunnen we niet op de binnenplaats want het is vandaag de Dag van Andalusië (de dag waarop Andalusië jaren geleden een autonoom gebied werd) dus alle ambtenaren zijn vrij. Vandaar is het maar een straatje verder naar Corral del Carbón, nog uit de Moorse tijd. Vroegere herberg - houtskool opslagplaats – theater etc. en nu zitten er een aantal kantoortjes in het gebouw.

Op de hoek van de Gran Vía en de straat naar de Plaza Nueva staat een standbeeld: Columbus wordt ontvangen door Isabel van Castilla in januari 1492 na de herovering van de stad Granada op de Moren. Het was hun laatste bolwerk. Columbus liep al een tijdje achter de koningen aan omdat hij via de west naar de oost wilde om o.a. specerijen te halen maar vooral om te bewijzen dat de aarde rond was. Uiteindelijk bereikte hij op 12 oktober land: Hispaniola (nu de Dominicaanse republiek met Haïti) en noemde de inwoners indios. Hij dacht India bereikt te hebben. Uiteindelijk is hij gestorven zonder te weten dat hij de Nieuwe Wereld had ontdekt.

Ik ga met de liefhebbers de Koninklijke Kapel bezoeken: hier bevinden zich de Boabdil overhandigt de sleutels van Granada aan de Katholieke Koningengraftombes van Ferdinand en Isabel (de Kath. Koningen) en van Johanna de Waanzinnige (Juana la loca) en haar man, de Habsburger Filips de Schone. Hun loden kisten liggen in de crypte eronder. In de voormalige sacristie liggen o.a. de scepter en kroon van Isabel – het zwaard van Ferdinand en wat persoonlijke dingen van Isabel en in de ruimte ernaast een aantal prachtige schilderijen van oude Vlamingen.

De rest van de ochtend is vrij en vroeg in de middag rijden we de heuvel van het Alhambra op. Ik heb 31 gasten bij me en dat betekent dat we met 2 gidsen het complex moeten bezoeken. Maximum aantal per gids is namelijk sinds een aantal jaren 30 en daar wordt niet van afgeweken.

plattegrond AlhambraIk heb natuurlijk al vaak geschreven over het Alhambra, het Moorse paleis waar de laatste koning van Granada uit moest op 2 januari 1492: Boabdil. Hij werd met zijn gevolg verbannen naar de Alpujarras (gaan we morgen naar toe) Over die periode daarna is een prachtig boek verschenen: de Hand van Fatima à Ildefonso Falcones, de auteur.

Woorden schieten tekort voor alle pracht en praal en technische vaardigheden in het complex met o.a de tuinen van het Generalife – de Leeuwenfontein – de grote ambassadeurszaal – paleis van Karel V etc. en steeds hebben we vanuit de vensters mooie uitzichten. We zijn hier een aantal uren zoet met alles te bekijken (en de gasten vooral alles te fotograferen)

In de avond genieten we (alweer) van een heerlijk dinerbuffet en om half 9 ga ik Alhambra 's avonds vanaf Mirador San Nicolásmet een deel van de groep naar een flamenco-optreden in  de wijk Sacromonte. Onze bus kan niet in de smalle straatjes komen dus we worden opgehaald in een busje, geregeld door de eigenaar van de flamencotablao (Los Tarantos)

Mooie show en daarna nog een wandeling naar Plaza san Nicolas waar we gisteren met daglicht zicht hadden op het Alhambra en nu in het avondlicht.

Goed bestede dag vandaag en morgen gaan de meesten mee naar de Alpujarras

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade