Hart van Spanje (Kras reis) 8 dagen: 20 – 27 maart 2018 / dag 7 en 8

27 maart 2018 - Madrid, Spanje

Dag 7: Segovia

We gaan nog een dag op stap met de bus. Op het programma staat de stad Segovia op ongeveer 90 km ten noorden van Madrid. Niet zo heel bekend bij de Nederlanders (blijkt in de groep) maar een bezoek aan de stad is zeker de moeite waard.

Romeins aquaduct uit de 1e eeuw na Chr.We rijden dus weer naar het noorden, zien in de verte weer El Escorial liggen en we zien het grote kruis van de Valle de los Caídos waar Franco begraven ligt. We rijden door de tunnel onder de Sierra de Guadarrama door en gaan dan rechtsaf richting Segovia. Er ligt nog erg veel sneeuw aan de noordkant van de bergen en als de toestand op de weg het toelaat zullen we vanmiddag de weg over de Pas van Navacerrada nemen.

De stad Segovia was al in de Romeinse tijd belangrijk en de Romeinen hebben specialiteit van Segovia: speenvarken en zuiglam maar nu in de paastijd eierendan ook in de 1e eeuw een kilometers lang aquaduct aangelegd van hele grote stenen en zonder metselwerk. In het hoogste gedeelte, in het centrum, moeten de bogen een hele hoogte overbruggen. In de Middeleeuwen waren er huizen tegenaan gebouwd en waren maar 2 bogen open voor toegang tot de stad. Na een ongelijk met koets waarin de vrouw van de Zweedse ambassadeur zat (begin jaren 1800) werd besloten dat de bogen Romaanse kerk san martínweer opengemaakt moesten worden voor een ruimere toegang de stad in.

Segovia wordt ook wel het stenen schip genoemd vanwege 3 gebouwen die de stad markeren en wat je van verre al kunt zien: het aquaduct is het roer van het schip – de gotische kathedraal in het midden van de stad met zijn torens is de mast en het alcázar op de rotspunt is de steven.

Uitstappen in Segovia is vlak voor het aquaduct dus meteen kunnen er foto’s gemaakt worden. Maar het is bijna half 11 en dat betekent dat  het een beetje koffietijd voor ons. Na de nodige cafeïne gaan we rond 11 u op pad, de stad in, na eerst even bij de VVV de maquette van de stad te hebben bekeken en dan wordt het duidelijk: stenen schip.

De stad ligt ook gedeeltelijk op een rots dus de straten zijn niet overal vlak. We een voormalige synagoge, nu kloosterkerkkomen langs en mooi voormalig paleis met stenen punten op de gevel, nu kunstacademie, en we nemen even een kijkje in de patio. De voormalige gevangenis, nu bibliotheek, is helaas gesloten want er is daar nog een oud gedeelte van over wat de moeite waard is.

Wel staat de deur open, aan het begin van de voormalige Joodse wijk, van een klooster / kerk. De kerk is vroeger (vóór 1492) een synagoge geweest en door de katholieken tot kerk gemaakt en er is een klooster aangebouwd. Eind 19e eeuw is het complex gedeeltelijk afgebrand en opnieuw opgebouwd maar er zijn nog wat authentieke details te zien van vroeger. Pilaren met mooie versieringen – prachtige ramen en er staat ook een permanente kerststal. Voor 1 € p.p. kunnen we dit alles de Kerststal staat er permanentbewonderen. Per toeval heb ik deze plek jaren geleden gevonden want er wordt in bijna geen enkel boek over geschreven. Tekeningen ervan hebben we wel gezien in het Sefardisch museum in Toledo.

We zijn dan vlakbij de (laatste) gotische kathedraal maar is de mis bezig en kunnen we pas na half 2 naar binnen voor een bezoek.

Maar ons gezamenlijke doel is het Alcázar op de punt van de rots. Al sinds de Middeleeuwen heeft hier een fort gestaan en wat er nu staat is een reconstructie alcázar , spectaculair gelegen op de rotspuntvan wat er voor de brand  in 1862 stond. Vooral van de buitenkant lijkt het een sprookjeskasteel. Maar binnen is er veel te zien: van harnassen op de paarden – Romaanse ramen – troonzaal – kapel etc. en koning Carlos III heeft hier de artillerieschool gevestigd in de 18e eeuw. Vanuit een binnenplaats en vanaf de ramen in een paar zalen is een prachtig uitzicht op de omgeving. Een aantal mensen van de groep gaan de 152 treden nog naar boven, een aantal van de groep gaat nog de toren beklimmennaar de Juan II toren uit de 15e eeuw.

De rest van de tijd wordt volgemaakt met een bezoek aan de kathedraal – winkeltjes kijken – lunchen en om half 4 vertrekt de bus weer. Nog niet meteen naar het hotel want ik maak altijd met de bus een rondje om de stad om bij de rotspunt een foto te maken van het alcazar. De allermooiste plek van de stad voor een foto.

En: het is prachtig weer – de zon schijnt – dus we besluiten terug te rijden naar op 1800 m hoogte!Madrid via de Puerto de Navacerrada: hét skigebied voor de Madrilenen en Segovianen. De pas ligt op 1800 meter hoogte en hier aan de noordkant ligt nog heel veel sneeuw. Een paar maal stoppen voor een foto dus. Het lijkt wel een landschap uit een kerstkaart. Bovenop de pas ligt het skigebied en het is er erg druk. Veel Spanjaarden (en vooral de kinderen) hebben vrij vanwege de Goede Week (Semana Santa). Prachtige plaatjes hebben we gemaakt en meteen als we afdalen richting Madrid, aan de zuidkant, ligt er vrijwel meteen geen sneeuw meer.

Een prachtige rit naar het hotel dus. Rond half 7 zijn we weer in de stad en heeft iedereen vrij om nog ergens een hapje te eten.

Morgen naar huis maar we vliegen pas om 20.15 u dus nog alle tijd om iets in de stad te doen!

Dag 8: Madrid en naar huis

de laatste uurtjes voor vertrek alvast de administratie bijwerkenWe vliegen pas vanavond om 8 uur dus we hebben ook nog vandaag heel veel tijd om wat te doen. Om 12 uur moeten we van de kamer af dus we kunnen een beetje uitslapen – ontbijten – de koffer inpakken en dan naar buiten. De koffers staan veilig in een ruimte naast de receptie. Het is prachtig weer vandaag – de zon schijnt en het wordt rond de 20 graden. Iedereen is dus heerlijk de stad ingegaan voor een laatste museum – een terrasje – een klooster (helaas zijn de rondleidingen volgeboekt) en ik ga met een tijdschrift een poosje zitten lezen in de zon op een bankje aan de Paseo de la Castellana. Heerlijk lunchen en dan besluit ik terug te gaan naar het hotel en aan een tafel in de ontbijtruimte wat administratie te doen.

Rond 5 u gaan we met de bus naar het vliegveld – inchecken en wachten op de zonsondergang op weg naar huisvlucht. We zijn al geïnformeerd dat we met een Transavia toestel  terugvliegen maar met de KLM service.

Precies op tijd (22.45 u) landen we op Schiphol en als we bij de bagageband aankomen liggen de eerste koffers al op de band! Ongekend snel. Nog een 5 kwartier rijden naar Waalwijk en dan zit mijn 1e reis van het zomerseizoen er al weer op.

Fijn programma – veel gezien – heerlijke groep (slechts 9 personen maar dat maakte de pret er niet minder om) – goed weer met soms een beetje wind – 8 volle dagen met vroege vlucht heen en late vlucht terug. Mijn volgende reis gaat helaas niet door dus ik ben een paar weken thuis.

en al zingend gaat het kruis op de handen gedragen verderGelegenheid om dus thuis op t.v. een processie te zien van de soldaten van het Legioen die op Witte Donderdag aanmeren in Malaga om hun Christusbeeld van de kerk te brengen naar de “trono” / “paso” en wat altijd live wordt uitgezonden op t.v. Omdat we een processie hebben gezien op Palmpasen wil ik dit even op het blog er bij zetten

Ik ga nog proberen (met hulp) een paar filmpjes van de reis bij het blog te plaatsten. Het duurt weer een paar weken voor er weer een blogje komt: 21 april vertrek ik naar de Costa del Sol voor 2 weken.

1. M Odijk:
    2 april 2018
    Wat leuk om te lezen. Zo een mooie indruk over de reis.
    Groetjes Edwin en Marja Odijk.
  2. Aukje en Bram Bos:
    4 april 2018
    Inderdaad. Een heel boeiende reis onder stimulerende omstandigheden.