Hart van Spanje (Kras reis) 8 dagen: 20 – 27 maart 2018 / dag 2

21 maart 2018 - Toledo, Spanje

een van de vele smalle straatjesDag 2: Toledo

Om 9 u vertrekken we met de bus (een grote touringcar voor 9 gasten + mijzelf en de chauffeur) naar Toledo. In ongeveer 3 kwartier bereiken we de halte bij het centrum waar we uit moeten stappen om de weg te vervolgen. Er mogen namelijk geen bussen meer de stad in (maar goed ook). Maar de stad ligt op een rots hoog boven de Taag en voor de toeristen (en de bewoners natuurlijk) hebben ze op een aantal plaatsen roltrappen geplaatst. In Plaats van te moeten klimmen gaan we nu met 5 verschillende roltrappen naar het centrum. We zijn dan vlakbij het Zocodoverplein (van het Arabische woord suq) wat zo’n beetje het beginpunt is voor de toeristen. De VVV is net open dus ik haal voor iedereen een plattegrond want na de gezamenlijke wandeling is iedereen nog een tijdje vrij om wat bezienswaardigheden te bekijken. Maar wij gaan eerst samen een kopje koffie drinken op het plein voor we aan de wandeling beginnen.

Toledo is een stad (tot halverwege de 16e eeuw de hoofdstad van Spanje) waarde 3 culturen van Toledo samen: Christelijk - Moors - Joods eeuwenlang de 3 culturen (Christelijk – Moors – Joods) vreedzaam naast elkaar hebben geleefd, elk in hun eigen wijken van de stad. In de eerste eeuwen was de stad Romeins – vanaf de 5e eeuw was de stad de hoofdstad van een Westgotisch rijk en na 711 kwam de stad onder bewind van de Moren en dat zou duren tot aan de Reconquista (herovering van de Christenen) in het jaar 1085. Tot 1492 was er niets aan de hand met de samenleving totdat de Katholieke Koningen het bevel gaven dat de Joden zich moesten bekeren of het land moesten verlaten.

kathedraal ToledoNa de koffie gaan we op weg. Via de c/del comercio komen we bij een zij-ingang van de kathedraal (begin van de bouw was rond 1220) en we gaan hier even een kijkje nemen om een eerste indruk te krijgen van het immense grote gebouw. Op het plein voor de kathedraal ontmoet ik Antonio die werkt in een atelier waar mensen het damasquino werk maken: gouddraad in staal voor allerlei voorwerpen (broches – oorbellen – borden etc.) en van vroeger uit afkomstig uit Damascus. We zien hier ook het verschil tussen voorwerpen die uit de fabriek komen en welke met de hand worden gemaakt.

Daarna richting de Joodse wijk en we komen dan eerst langs de kerk santo Tomás. sinagoga del tránsito met Sefardisch museumIn een bijgebouw hangt het grootste werk van El Greco: de begrafenis van de Conde van Orgaz. Voor de liefhebbers te bezoeken in de vrije tijd vanmiddag. In Toledo zijn nog 2 synagogen over uit de periode van voor 1492 dankzij het feit dat ze voor andere doeleinden werden gebruikt (kerk – opslagplaats etc.) wij gaan gezamenlijk naar de Sinagoga del Tránsito (gratis voor 65+ en dat zijn we allemaal) met duidelijk Moorse invloeden in de bouw en versieringen. In deze synagoge is ook het Sefardisch museum over het de geschiedenis en het leven van de Joden in Spanje en in het Midden Oosten.

museum El Greco: zicht op ToledoDaarna gaan we allemaal naar het museum van El Greco in dezelfde staart. Gevestigd in een soortgelijk huis waar hij gewoond zou hebben in de Joodse wijk in Toledo. Hij wilde namelijk meewerken aan het Escorial maar Filips II was niet zo gecharmeerd van hem. El Greco vestigde zich in Toledo om te werken

Daarna heeft iedereen vrij om te bezoeken waar bij elkeen de interesse lag: Sinagoga Santa Maria la Blanca – kerk San Juan de los Reyes – Santo Tomás voor het schilderij van El Greco – de kathedraal of gewoon wandelen – winkels kijken – lekker lunchen etc.

Om half verzamelen we weer om de roltrappen af te dalen en met de bus maken uitzicht op Toledowe een rit naar de overkant van de Taag voor een paar prachtige uitzichten op de stad. Vlakbij de Parador stoppen we voor het zicht op Toledo zoals ook El Greco dat schilderde (maar dan aan de ander kant van de stad) en we stoppen ook nog bij de Puente San Martín uit de 14e eeuw waar we ook uitzicht hebben op de kerk San Juan de los Reyes. De Katholieke puente San Martín met kerk san Juan de los ReyesKoningen wilden hier begraven worden maar later veroverden zij Granada en besloten ze om hun laatste rustplaats daar te bouwen.

Een geslaagde dag met prachtig weer en nog even tijd op de kamer om wat rust te nemen  voor het diner. Morgen via Avila naar Salamanca!

1. Elly Smagge:
    22 maart 2018
    Leuk om deze foto's weer te zien,prachtige stad Toledo,wij waren daar met jou tijdens onze reis van de Picos de Europa.(geweldig mooie reis vonden wij dat.)vriendelijke groeten.Elly.